Kan men de levensverwachting van een gezonde oudere op hoge leeftijd niet verlengen doormiddel van een (aangepaste) hart-longmachine?

Hartfalen is een belangrijke doodsoorzaak onder zeer oude gezonde mensen. Zouden mensen dan niet tientallen jaren ouder worden of misschien zelfs langer, al dan niet bedlegerig. Ethisch standpunt buiten beschouwing gelaten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja, je kunt iedereen eeuwig laten leven door er een machine aan te koppelen, maar dan moet je de kwaliteit van leven wel vergeten! En ik vraag me af wie zich daarvoor laat lenen. Wat wat heb je aan een leven dat niet geleefd kan worden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt wel zeer oud en gezond zijn, maar je bent dan wel versleten. Je hersenen zijn niet meer zoals je gewend was en je bent van alles aan het afbouwen, waarvan de vitaliteit nog het meest. Ook al ben je gezond, je leven is niet meer zoals je zou wensen. Geliefden en kennissen zijn al overleden en je bent wel toe aan rust zou ik me zo kunnen voorstellen. Ik denk dan ook dat er weinig mensen voor zouden kiezen om aan een machine te liggen tot in alle eeuwigheid. Afgezien van de kosten ervan, is dit toch geen leven meer? Het is wachten en waarop? Zo`n machine houdt alleen je hart op gang net als een robot en een batterij die zichzelf blijft opladen. Zolang er stroom is werkt die machine wel maar of de mens er dan nog is?
amc
13 jaar geleden
Er zit op dit moment echt een fysieke grens aan hoe oud een mens kan worden.Wat ons nu uiteindelijk de das om doet, is de straling van de zon en kosmische straling, waardoor onze cellen aftakelen. Dat voorkom je niet met een hart-longmachine.
Er zou iets uitgevonden moeten worden waardoor cellen zichzelf kunnen verjongen, om mensen echt ouder te kunnen laten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er leven al vele mensen, vele jaren langer door een pacemaker die wordt geinplanteerd in de borst, net onder de schouder. Mensen hebben daar totaal geen last van.
Als de longen minder goed worden, kunnen diezelfde mensen zuurstof krijgen en daarmee dan weer een tijd voort.
Dus het gebeurt al. De zuurstof beperkt de bewegingsvrijheid wel enigszins. In huis zit je aan een lange dunne slang aan het zuurstofapparaat, dus je moet eraan denken de zelfde deur weer uit te gaan, die je binnenging(grapje). En voor buiten kun je een draagbare zuurstoftank meenemen.

Als de longblaasjes allemaal zijn geklapt helpt er geen lievemoederen meer aan, en geen machine. Dan is het gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op = op.De infecties veroorzaakt door virus en bacterie zullen ook dan hun dodelijk werk uitvoeren.Zeker als die mensen in een ziekenhuis verblijven.