Ja dat kan. Bij een CVA of beroerte zijn de volgende symptomen en complicaties denkbaar:

- overlijden;
- uitputting en verzwakking;
- ernstige motorische stoornissen;
- ernstige verstoring in het functioneren van de zintuigen (bijvoorbeeld ogen, oren, evenwichtsorgaan);
- verminderde werking van interne organen, met inbegrip van de uitscheidingsorganen;
- longontsteking;
- trombose;
- verminderde werking van intellectuele vermogens tot aan dementie toe.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/69289-cva-symptomen-en-behandeling.html
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt helemaal, ook afhankelijk waar dan vooral in de hersenen een infarct plaatsvond . (linker-of rechter hemisfeer. Is bv diper en in de hypothalamus ook schade, dan kunnen organen ook verminderd hun werk doen, hart en ook hele hormonale systeem kunnen ontregeld raken.
Over het algemeen zal een CVA niet direct het functioneren van de organen verminderen. In de grote hersenen vinden we voornamelijk gebieden voor beweging, gevoelssensatie, persoonlijkheid en zintuigverwerking. Ook in de kleine hersenen vinden we voornamelijk centra die verantwoordelijk zijn voor de fine-tuning en coördinatie van bewegingen.
Het is niet zo dat na een cva je nieren of lever ineens stoppen met werken. Veel complicaties na een cva zijn te wijten aan dat mensen niet of verminderd kunnen bewegen, lang in een ziekenhuisbed liggen of aan de bijwerkingen van de vele medicatie die ze kunnen krijgen.

Men ziet soms na een cva:
- Longontsteking: maar dit is eerder te wijten aan het feit dat mensen moeite hebben met slikken of ophoesten en niet omdat de longfunctie verminderd is na een cva
- Bloedpropjes: bloedpropjes ontwikkelen zich eigenlijk in stilstaand bloed. Als je verlamd bent in je benen krijg je daar gedeeltelijk een minder snelle doorbloeding waardoor zich hier bloedpropjes kunnen ontstaan.
- Obstipatie: dit heeft te maken met dat je de hele dag stil ligt en mogelijk ook door de medicatie die je krijgt.
- Incontinentie: dit heeft te maken met spierverlamming en is vaak maar tijdelijk.