Waarom hebben mensen de hik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
16.8K
AWM
13 jaar geleden
Dat klopt niet. De meeste mensen hebben geen hik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hik? Is dat besmettelijk?

Het beste antwoord

Als je de hik hebt, dan trekt je middenrif even krampachtig samen en beweegt dan naar beneden. Het middenrif moet je zien als een soort tussenschot tussen je borstkas en je buikholte met spieren er aan die het middenrif naar boven of naar beneden kunnen trekken.

Tijdens de gewone ademhaling van je longen gebruik je je middenrif om je longen vol te zuigen (inademen) door hem naar beneden te trekken en daarna je middenrif te ontspannen (uitademen).

Het is dus niet zo verwonderlijk dat als je de hik hebt, je in 1 keer een heleboel lucht inademt. Doordat er zoveel lucht door je keel naar buiten komt, waar je stembanden zitten, hoor je vaak geluid tijdens het hikken. Tijdens het hikken bewegen je stembanden namelijk naar elkaar toe en sluiten daarmee je luchtpijp af.

De meeste mensen krijgen de hik als ze schrokkerig eten, maar soms ook weleens zonder duidelijke reden. Er kunnen meer oorzaken zijn, maar meestal heeft het te maken met te veel lucht die zich plotseling in je slokdarm (oesophagus) bevindt.
Sommige mensen hebben erg vaak de hik doordat ze een nier-, darm- of leverziekte hebben.

Er zijn een aantal mogelijke verklaringen waarom mensen de hik krijgen, maar zeker is het niet. Hier even op een rijtje:

Het zou een bescherming kunnen zijn om te zorgen dat mensen niet te snel grote brokken voedsel naar binnen werken.
Het zou een manier kunnen zijn om een te veel aan lucht uit je maag weg te krijgen.
Een derde verklaring die ook weleens gedacht wordt is dat baby's door middel van de hik hun ademhalingsspieren oefenen en hikken bij volwassenen dus eigenlijk geen functie meer heeft.

Al met al is er dus eigenlijk niet zo heel veel zeker over de hik. De manieren om er vanaf te komen lopen uiteen van ondersteboven water drinken tot iemand laten schrikken, maar volgens mij werkt voor iedereen weer wat anders.
Hier een linkje naar een verklarend filmpje:
http://www.ziekenhuis.nl/index.php?cat=animaties&action=show&movie=264
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Even de zoekknop gebruiken met het woordje 'Hik' en je komt o.a. onderstaande vraag tegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hik kan door allerlei dingen ontstaan. Zo kan je bijvoorbeeld de hik krijgen als je te snel eet, niet goed kauwt of als je frisdrank met prik drinkt. Maar soms kan de hik ook zomaar uit het niets ontstaan.

Als je de hik hebt, komt dat meestal doordat zenuwen in je keel of je middenrif (een soort spier in je buik die als een koepel tussen je buik en je longen loopt) geprikkeld worden. Als gevolg van die prikkeling gaat je middenrif zich onwillekeurig en krampachtig samentrekken en sluiten je stembanden zich plotseling. Het sluiten van je stembanden zorgt voor het kenmerkende hikgeluid.

Waarom de één snel de hik heeft en de ander bijna nooit, is eigenlijk niet bekend. Ook hoe lang mensen de hik hebben, kan erg verschillen. Meestal is de hik heel onschuldig en ben je er snel weer vanaf. Soms kan het zo zijn dat de hik maar niet wil weggaan. Er zijn heel veel trucjes die je dan kan proberen om van dat vervelende hikken af te komen. Je adem inhouden, heel hard schrikken, een glaasje water op z’n kop drinken… Je kan het allemaal proberen. En als de hik dan nog niet over is: ijs eten schijnt ook te helpen!