kun je een familielid weigeren in de familie?

Onze zus heeft een man met schizofrenie en nu wil ze dat wij geen contact meer met hem hebben. Hij woont niet thuis. Moeten wij dat zomaar accepteren?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Erna55
8 jaar geleden
Je zus wil niet dat jullie contact met hem hebben.
Maar ze niets te zeggen over met wie jij wil omgaan.
Wanneer je de man wil zien, dan ben jij (en anderen in je familie) daar vrij in.
Amadea
8 jaar geleden
Maar dan gaat het er waarschijnlijk wel om met wie je het best een goede verstandhouding kunt hebben: je zus of haar man? Als jullie hem tegen haar wil in toch gaan bezoeken, dan ontstaat er geheid ruzie met de zus...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan heel goed in het belang van de man zijn - zeker als hij niet thuis maar in een inrichting woont wegens ernstige psychoses bijvoorbeeld - bepaalde contacten niet te hebben, al dan niet in overleg met de arts. Ik zou zus vragen naar de precieze reden ervan. Misschien zit er wel gewoon angst of schaamte achter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat Marleen al ongeveer zegt: ik zou eerst vragen naar de reden van dit verzoek. Misschien is daar wel een hele acceptabele reden voor, kost visite hem sowieso teveel energie of is de omgang met bepaalde mensen extra problematisch. Dat hoeft trouwens niet te zijn omdat jullie iets verkeerd doen of hebben gedaan, maar kan een hele andere reden hebben. Als - ik noem maar wat - hij bij het zien van familieleden van zijn zus direct denkt dat er een soort complot tegen hem wordt gesmeed waar blijkbaar - in zijn geest - de hele familie bij betrokken is, dan kan het beter zijn dat hij geen contact heeft met andere familieleden. Vraag dus eerst eens waarom dit precies gezegd wordt, en besluit dan wat je wilt doen. Als het echt in zijn belang is, dan zou ik het niet wijs vinden om daar tegenin te gaan. Als het is omdat je zus dat niet fijn vindt om de één of andere reden maar het zou voor je zwager wél goed of prettig zijn, dan moet je inderdaad overwegen hoeveel je daar voor over hebt. Want zoiets kan, zoals Amadea al aangeeft, natuurlijk wél tot ruzie leiden.
Erna55
8 jaar geleden
@Willie85 : welke reden geeft je zus op ? Is het in het kader van een behandeling ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij wil zelf juist erg graag alle familiedingen bijhouden zoals verjaardagen. Hij belt ons op om te vragen of hij mag komen en wij moeten dan zeggen: nee dat mag niet van jouw vrouw. Zij zegt als hij veel bij ons komt dan krijgt hij psychoses als hij een keer thuis is. Ze heeft allerlei hulpverleners ingeschakeld om haar gelijk te krijgen en wij zijn de boosdoeners.

Het beste antwoord

Nee. Iedereen is een vrij mensen, zij kan eisen wat ze wil....

Toegevoegd na 52 seconden:
Wat dacht je dat politie/justitie ging doen dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Goed antwoord.
Onterechte min.
De mogelijkheid dat er vanwege een behandeling gevraagd wordt om geen contact te hebben, blijkt niet uit de vraag. Dat is speculatie.
( zie reacties bij vraag )