Hoe kan het dat ik altijd rond de klok van 20.00 het koud krijg?

Ik kan de klok er bijna op gelijk zetten, rond de klok van acht uur 's avonds krijg ik het ijskoud! Nagels worden blauw en ik ben moeilijk warm te krijgen. Onder de dekens liggen helpt bijna niet, warme douche wel. Ik dacht eerst dat het met tijdstip van eten te maken heeft, maar daar ligt het niet aan omdat ik onregelmatige tijden (warm) eet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Slik jij medicijnen op een vast tijdstip?
Amadea
8 jaar geleden
Je zult meer informatie moeten geven, Dedee, anders kunnen wij nooit raden wat de oorzaak is. Beter nog kan jij het door jouw huisarts laten onderzoeken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
LOL. Zou Dedee een dergelijk verband niet zijn opgevallen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, ik slik geen medicijnen. Dit is is al jaren zo. Ik denk niet dat de huisarts nodig is. Ik kijk geen Tv dus van het journaal kan ik het ook niet warm krijgen hahah. Dankjewel Lies12 voor jouw antwoord.

Antwoorden (1)

Zoals heel veel functies in ons lichaam, heeft onze lichaamstemperatuur een circadiaan ritme. Oftewel: een cyclus van - ongeveer - 24 uur. Normaal gesproken is je temperatuur in de vroege ochtend vrij laag, en loopt de temperatuur op tot een maximum in de late middag. (Ik krijg het dan ook standaard rond een uur of vier bloedheet - je bent dus niet de enige bij wie deze verandering duidelijk merkbaar is ;-)) Voordat je gaat slapen, daalt je lichaamstemperatuur weer. Als je in slaap valt 's avonds, daalt je temperatuur verder.

Bij de één zijn die schommelingen groter, en waar sommige mensen er weinig tot niets van merken, zijn andere mensen er erg gevoelig voor. Zeker als je moe bent of je weinig slaap krijgt (of als je te weinig eet) dan zul je het eerder koud hebben als je lichaamstemperatuur een beetje daalt. Mogelijk is wat jij merkt, de inzet van de daling van je lichaamstemperatuur. Zeker als je natuurlijke ritme normaal tot vroeg ligt (je wordt vanaf acht uur slaperig en gaat rond tien uur slapen) dan kan dat goed overeen komen met de door jou genoemde tijd. Mogelijk merk je dan ook - of daarna - dat je handen en voeten op den duur warmer worden: je lichaam koelt af vlak voordat je gaat slapen, door de warmte af te geven aan je extremiteiten.

De genoemde schommelingen zijn dus normaal, en als dit iets is wat je eigenlijk altijd al hebt gehad, of wat je al een hele tijd hebt zonder dat je andere klachten hebt, (of als het bijvoorbeeld vooral voorkomt in de week vóór je menstruatie) dan zou ik me er als ik jou was geen zorgen over maken. Maar als het een nieuw patroon is, of je hebt andere bijkomende klachten, óf je maakt je er veel zorgen over, dan is het natuurlijk altijd verstandig om je huisarts eens om advies te vragen. Het zou namelijk ook een symptoom kunnen zijn van bijvoorbeeld een te traag werkende schildklier, of mogelijk nog heel iets anders. Zoals gezegd volgen veel processen in ons lichaam een eigen ritme, wat dat betreft kan het een normaal patroon zijn, maar ook een uiting van bijvoorbeeld een hormoonstoornis.