Kan nano zilver schadelijk zijn bij inwendig gebruik?

Ik heb vandaag van een acupuncturist een liter fles Nano Zilver meegekregen. Ging ervan uit dat dit geen kwaad kon. Nu lees ik dat het ook goede bacteriën dood...........en je er ook ziek van kunt worden. Ik kreeg het voor mijn allergische huiduitslag.
Wie o wie is deskundig op dit gebied en kan mij antwoorden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.5K
Erna55
8 jaar geleden
De vereniging tegen kwakzalverij heeft er een artikel over : http://www.kwakzalverij.nl/367/Colloidaal_zilver_CZ_
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Officieel is het binnen de EU niet (meer) toegestaan als voedingssupplement (lees: bestemd voor inwendig gebruik)
Ritsuka
8 jaar geleden
Wat zei je huisarts over je uitslag? Die lijkt mij de aangewezen persoon ervoor, niet iemand die met naaldjes prikt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het grootste resultaat :D Ja, maar welk resultaat?
Cryofiel
8 jaar geleden
De vraag is waarom je überhaupt naar een acupuncturist bent gegaan. Dat is tenslotte een alternatieve behandelwijze. Het woord 'alternatief' betekent in de praktijk dat er geen bewezen werking is (ietwat gesimplificeerde weergave, dat geef ik direct toe). Als je het wat positiever wilt omschrijven zou je kunnen zeggen dat het om een experimentele behandeling gaat. In dit geval (bij jou dus) komt het onbewezen karakter tot uiting in het voorschrijven van een middel dat niet is toegestaan voor inwendig gebruik, dat geen bewezen positieve effecten heeft, en dat wel bewezen gezondheidsschade oplevert. Zie daarvoor de eerdere reacties. Voor mij is dat een reden om zulke behandelingen te vermijden, en ze af te raden aan anderen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Overigens is het natuurlijk wel heel slim van je om hier je licht op te steken. Blijf altijd kritisch, zeggen ze wel eens - en dat is precies wat jij nu doet. Ik hoop voor je dat je hier veel wijsheid en nieuwe inzichten zult opdoen. Tot slot: sterkte met je huiduitslag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoho Cryofiel, ik denk dat je dit nog niet gelezen hebt:
'
Zuiver zilver is na goud het meest hoog frequente element wat we op onze aarde kennen. Dit komt omdat dit element atomair nog bijna zuiver gekoppeld is met de achter dit atoom liggende isotopische vortex van vrije energie'. 'Zuiver zilver laat eenheids en interdimensionale vrije energie dus het beste door in deze derde dimensie. Het gevolg is dat wanneer iedere zilver atoom in contact met een laagfrequente infectie bron deze daadwerkelijk letterlijk verlicht wordt waardoor de verdichtingen ofwel blokgolven letterlijk oplossen in deze hoog frequente vrije energie vortex'. Als dit je niet overtuigt weet ik het ook niet meer. :D
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben geen fan, maar de lading onwaarheden die hier gepost wordt lijkt me groter dan de dingen die wel kloppen. In de kwak link: blauw worden zoals op die foto is met CZ zoals je dat koopt of maakt bijna onmogelijk, je moet dan bizarre hoeveelheden nemen.
Zelfs via een link op de kwak site kan je al lezen de die blauwe vrouw geen CZ heeft genomen maar CSP.
http://www.silver-colloids.com/Pubs/protein.html Alternatief is zeker niet experimenteel en "geen bewezen werking" klopt ook niet.
Kruidengeneeskunde bijvoorbeeld is een alternatieve geneeswijze.
Poet
8 jaar geleden
Nou het bevordert in elk geval de poëzie :)
HeerVoldemort
8 jaar geleden
De chiropractor ziet men in Nederland ook als alternatieve geneeswijzen. Maar in andere landen is het gewoon normale eerste lijn zorg. Als niets helpt kan ik me heel goed voorstellen dat iemand zijn heil ergens anders zoekt. Zo zal ik nooit iemand met wratten doorsturen naar de huisarts. Bevriezen (met de "doet geen pijn hoor" b*llsh*t) werkt 10× minder goed dan de compleet pijnloze behandeling van de dermatoloog.
Ok een dermatoloog is erkend, maar dat is de pijnlijke (vaak niet) werkende wrattenbehandeling van de huisarts ook. Waarna in heel veel gevallen de wratten ook weer terug komen trouwens. Dat gebeurt bij de dermatologische behandeling niet. Ik ken ook genoeg mensen met pijnen die bij geen arts of fysiotherapeut verlichting hebben gevonden en na een paar behandelingen bij de chiropractor ineens geen of minder pijn meer hebben.
Cryofiel
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, daarom schreef ik al dat mijn beschrijving in mijn vorige reactie een gesimplificeerde weergave was. De werkelijkheid is, zoals gebruikelijk, complexer. Als ik de acupunctuur van de vraagsteller als voorbeeld mag nemen: *Sommige* behandelingen werken echt. Dat is bewezen, dat is erkend. Het probleem met acupunctuur is dat de basis onjuist is. Daardoor maken ze heel veel gebruik van onwerkzame behandelingen. De acupunctuur is alternatief omdat ze blijven vasthouden aan hun geloofssysteem. De voorstanders wijzen op die paar behandelingen die wél werken. Ze verwijzen dan naar wetenschappelijk artikelen waarin die paar behandelingen positief worden beoordeeld, en doen dan net alsof "de wetenschap erkent dat acupunctuur werkt" - wat natuurlijk niet klopt. Ondanks de foute basis, ondanks de vele behandelingen die totaal onwerkzaam zijn, blijven er een paar behandelingen die wel iets doen. Maar zolang je niet leert van je ervaringen, en weigert om de onwerkzame delen achter je te laten, blijf je in de alternatieve hoek zitten.
Cryofiel
8 jaar geleden
@MrTomaat, ik denk wel eens dat ik best goed ben in het schrijven van parodieën op het alternatieve gedachtengoed - zoals het gebruik van colloïdaal of nano-) zilver. Ik moet toegeven dat de voorstanders van deze methode een betere parodie hebben geschreven dan ik zelf had gekund.

Antwoorden (1)

(Bronvermeldingen volgen in de reacties onder dit antwoord.)

Nanozilver is verboden in de EU voor inwendig gebruik. Dat geeft al aan dat je het beter niet inwendig kunt gebruiken...
(Bron: EFSA - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronder.)

Daarnaast zijn er strenge limieten gesteld aan de hoeveelheid zilver die vanuit verpakkingsmaterialen mag doordringen in voedsel. Dat mag per kilo maximaal 50 miljoensten (!) van een gram zijn. Ook die strenge limiet is bedoeld om ons te beschermen tegen de inname van zilver via onze voeding.
(Bron: EFSA - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronder.)

De conclusie is dus dat je beter geen zilver kunt innemen. Het maakt niet uit of het gaat om zilverzouten, om colloïdaal zilver, of om nanozilver. Afhankelijk van de vorm van het zilver en de manier waarop het in je lichaam doordringt zijn de gevaren ofwel bekend en te groot, ofwel onbekend en is het dus te riskant om de gok te wagen.
(Bron: NIH, een organisatie die zich inzet voor alternatieve behandelwijzen - zie de complete bronvermelding in de reacties hieronde.r)

Met je gezondheid neem je geen risico’s. Ik denk dat je die fles (een hele liter maar liefst...) het beste maar kunt afgeven bij de apotheker voor vernietiging, of hem naar een innamepunt voor KCA (klein chemisch afval) kunt brengen.
(Bron: onder andere Science Direct, dat waarschuwt voor de gevaren van nanozilver in het milieu.)

Toegevoegd na 3 minuten:

Er zijn mensen die nanozilver gebruiken. Zij melden "uit eigen ervaring" dat het goed werkt en dat ze er geen nadelen van ondervinden.

Het eerste (dat het goed werkt) is naar alle waarschijnlijkheid het placebo-effect. Hoe sterker je ergens in gelooft, hoe groter de kans dat het helpt, en/of dat je denkt dat het helpt.

Het tweede geeft aan dat nanozilver, ondanks de giftigheid, in de normaliter gebruikte dosering niet *acuut* giftig is. Dat het niet *acuut* giftig is zegt echter niets over de giftigheid. Vergelijk het met roken: ook daarbij kun je jarenlang in de waan blijven dat er geen nadelen zijn, simpelweg omdat je de schade pas na vele jaren merkt. Met nanozilver is het waarschijnlijk hetzelfde, maar daarbij leggen de meeste mensen de link nog niet omdat de gevaren nog niet bekend zijn bij het brede publiek.

Cryofiel
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Bovenstaand antwoord is de verbeterde versie van een antwoord dat ik eerder heb gegeven. Ik heb een nieuw antwoord geschreven omdat in de reacties terecht werd opgemerkt dat ik geen goede bronvermelding had toegevoegd. Die bronnen heb ik er nu bijgezocht. Omdat het om zo veel bronnen gaat dat ze niet in het standaard bronvermeldingenveld passen (daar passen maximaal drie bronnen in), zal ik mijn bronnen in de hierna volgende reacties zetten. Per bron zal ik een samenvatting geven van wat die bron zegt. Dat leidt weliswaar tot enkele dubbelingen omdat soms meerdere bronnen hetzelfde zeggen, maar dat stoort mijns inziens niet. Een tweede reden om een nieuw antwoord te schrijven was dat er in de reacties vragen werden gesteld die ik makkelijk kon beantwoorden - maar helaas was er al een min gegeven omdat ik die vragen nog niet had beantwoord. Dat was dus een zeer voorbarige min. Ik hoop dat ik alle (terechte) vragen nu wel direct heb kunnen beantwoorden. Tegen emotie-minnen zal dat natuurlijk niet helpen, tegen voorbarige minnen hopelijk wel. Hieronder volgen meerdere reacties. Voor de overzichtelijkheid noem ik steeds één bron per reactie. Onder elke bron zal ik kort samenvatten wat die bron zegt (ook handig voor mensen die niet zo bedreven zijn in het Engels). Zo kun je zelf kiezen of je volstaat met de samenvatting, of dat je de oorspronkelijke bron wilt lezen - of allebei natuurlijk.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.nutraingredients.com/Regulation-Policy/EFSA-questions-nano-silver-safety-in-supplements Een fabrikant van nanozilver, Natural Immunogenics, heeft de EFSA (European Food Safety Authority) gevraagd om hun product goed te keuren. Natural Immunogenics heeft bij haar aanvraag gegevens aangeleverd die de veiligheid van nanozilver zouden moeten aantonen. De EFSA oordeelde echter dat er onvoldoende gegevens zijn om iets te kunnen zeggen over de gevaren van nanozilver. Dus zelfs de fabrikant was niet in staat te laten zien dat zijn product veilig is...
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
https://nccih.nih.gov/health/silver De NIH (National Center for Complementary and Integrative Health) is een Amerikaanse organisatie die zich sterk maakt voor alternatieve behandelingen. Maar zelfs deze NIH geeft duidelijk toe dat nanozilver riskant is. Enkele uitspraken (vertaling van mij): "Er zijn geen kwalitatief goede onderzoeken over de gezonde effecten van nanozilver; er is wel bewijs van de gevaren." "Beweringen over de gezondheidsvoordelen van nanozilver worden niet ondersteund door onderzoeken." "De FDA [de Amerikaanse Food and Drug Administration] zegt dat nanozilver niet veilig en niet effectief is voor het behandelen van enige ziekte of aandoening." "Nanozilver kan schadelijk zijn voor de gezondheid." "Nanozilver kan de opname van bepaalde stoffen verhinderen." "Er zijn geen voordelen bekend van het consumeren van nanozilver."
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/doc/1999.pdf In 2011 heeft een producent van nanozilver, AgION Technologies Inc., samen met het Franse Ministère de l’Économie de l’Industrie et de l’Emploi, bij de EFSA een verzoek ingediend de veiligheid te beoordelen van verpakkingsmaterialen met nanozilver. De EFSA concludeerde dat nanozilver in verpakkingsmaterialen veilig is indien de lekkage van de potentieel gevaarlijke zilver-ionen aan het voedsel onder het maximum van 50 miljoensten (!) van een gram per kilo voedsel blijft. Deze bovengrens is afgeleid van de richtlijnen van de WHO (World Health Organization) over de vervuiling van drinkwater met zilver-ionen - zie daarvoor http://www.who.int/water_sanitation_health/dwq/gdwq3rev/en/ .
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.foodproductiondaily.com/Safety-Regulation/No-place-for-nanosilver-in-food-German-risk-body De Duitse BfR (Bundesinstitut für Risikobewertung) vindt dat nanozilver niet mag worden gebruikt in consumentenproducten. De risico's van nanozilver zijn namelijk nog niet goed onderzocht. Eén van de risico's is dat nanozilver zelf toxisch is. Een ander risico is dat nanozilver in het lichaam wordt omgezet in een andere stof die toxisch is. Op dit moment mag nanozilver niet worden toegevoegd aan voedingsmiddelen zonder expliciete toestemming. De BfR is verheugd dat deze toestemming nog niet is gegeven voor nanozilver.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.foodqualitynews.com/Industry-news/Final-opinion-on-Nanosilver-safety-health-and-environmental-effects De SCENIHR (Scientific Committee on Emerging and Newly Identified Health Risks) heeft in 2012 de risico's van nanozilver bekeken. Nanozilver is in de EU niet toegestaan als supplement. Verpakkingsmaterialen mogen maximaal 50 miljoensten (!) van een gram nanozilver per kilo voedsel lekken. Nanozilver kan doordringen in menselijke cellen en daar schade aanrichten.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0166445X0900407X Bij vissen is bewezen dat nanozilver cytotoxisch (giftig voor de cellen) en genotoxisch (beschadigt het DNA) is. Het toenemende gebruik van nanozilver leidt tot een toenemende vervuiling van het milieu met deze stof. Nanozilver wordt nauwelijks afgebroken. Het zal dus in de voedselketen terechtkomen en zo allerlei levensvormen bedreigen, inclusief de mens.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20719239 Nanozilver is toxisch voor de mens; dit is aangetoond voor de huid, de lever, de longen, de hersenen, het hart- en vaatstelsel, en voor de voortplantingsorganen. Nanozilver verstoort het celmembraan, de mitochondriën (die de cel van energie voorzien) en het DNA. Nanozilver is zelfs schadelijk in lage concentraties, dat wil zeggen in concentraties die nog niet cytotoxisch zijn. Bij dergelijke lage concentraties is DNA-schade en zelfs het induceren van geprogrammeerde celdood waargenomen. Bij ratten en muizen blijkt nanozilver dat als voedingssupplement werd toegediend door te dringen tot in de bloedstroom. Via de bloedstroom blijkt nanozilver neurotoxisch te zijn. Bij dierproeven veroorzaakte nanozilver ontwikkelingsstoornissen en groei-afwijkingen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/cm100023p De giftigheid van nanozilver neemt ongemerkt toe wanneer je het bewaart. Dit komt doordat de nanodeeltjes langzaam uiteenvallen en daarbij de giftige zilver-ionen afscheiden. Hierdoor wordt een drankje met nanozilver geleidelijk steeds giftiger (cytotoxisch). Na 1000 uur (ongeveer zes weken) is al ongeveer de helft van het nanozilver omgezet in giftige zilver-ionen (bij 37 °C). Daarna neemt dat aandeel alleen maar verder toe.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/nn800596w Nanozilver is cytotoxisch en genotoxisch. Het verstoort de mitochondriën waardoor de cel onvoldoende energie heeft om te kunnen functioneren. Het beschadigt de chromosomen. Het kan zelfs leiden tot verdubbelde of, nog erger, ontbrekende chromosomen (aneuploïdie, ofwel een genoommutatie). Het legt de normale celcyclus stil. Dit kan leiden tot het in werking stellen van apoptose, ofwel geprogrammeerde celdood.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0887233309003531 Nanozilver is een trojaans paard voor een cel. De cel neemt een nanozilver-deeltje op; dat is op dat moment nog ongevaarlijk. Eenmaal binnen de cel ioniseren de nanodeeltjes, waarbij giftige zilver-ionen ontstaan. Die beschadigen de cel van binnenuit. Celdood treedt al op binnen één tot vier dagen na blootstelling. De zilver-ionen verminderen het intracellulaire glutathion. Ze zetten de cel aan tot het produceren van het giftige stikstofmonoxide, dat vervolgens elders in het lichaam schade kan veroorzaken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Bron:
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378427409012211 Nanozilver en zilver-ionen veroorzaken celdood. Toediening van nanozilver verhoogt het niveau van oxidatieve stoffen binnen de cel binnen 6 tot 24 uur na toediening. Dit stelt de cel bloot aan sterke oxidatieve stress.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wauw. Ik zou alleen voor de genomen moeite en de uitgebreide bronvermeldingen al een plus hebben gegeven. Waarmee ik trouwens niets wil afdoen aan de inhoud van het antwoord. (En soms zou ik willen dat er manier was om minnen te blokkeren als de minnaar in kwestie niet Ten Minste evenveel kennis heeft van het onderwerp als de persoon die het antwoord heeft geschreven. Maar ik weet niet of ik dat mag zeggen hier ;-))