Brandwond is genezen, er blijft echter een roze plek achter. Gaat dit nog weg?

Door een hete vloeistof uit de oven op werk had ik op me gezicht een (diepe) 2e graafs brandwond gekregen van ongeveer 2 cm, had het behandeld en toen kwam er een korstje op. Nu is de korst eraf gevallen en moet mijn wond 'genezen' zijn. Ik heb nu een zichtbare roze vlek op dat stukje van me gezicht waar de wond zat... Het is geen bultje, gewoon vlak. Kan ik hier iets aan doen, dat het weer meer op m'n eigen huidskleur gaat lijken en hoelang duurt dat? Ben er echt onzekerder door geworden..

Toegevoegd na 33 seconden:
2e graafs = 2e graads*.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Of het helemaal weggaat is niet te zeggen, maar in het algemeen is een litteken nog best lang roze en wordt het langzaamaan lichter. Dat kan best lang duren: bij blijvende littekens - zoals een operatielitteken - soms wel een jaar of langer, en bij minder diepe littekens - die soms ook helemaal wegtrekken - is dat ook zo'n beetje de maximale tijdsduur. Afhankelijk van de ernst van het letsel kan het korter zijn, dus je hebt het dan over een paar maanden tot maximaal een jaar tot anderhalf jaar.

Belangrijk is dat je de kwetsbare huid goed beschermt tegen zonlicht, wat zeker voor de gezichtshuid belangrijk is en niet gemakkelijk zal zijn. Verder zou je een littekenzalf kunnen gebruiken, bijvoorbeeld op basis goudsbloem of je kunt een siliconengel of -pleister gebruiken. Vooral voor behandeling met siliconen is wel bewijs voor de werkzaamheid en je kunt het afhankelijk van de indicatie vergoed krijgen als je huisarts of specialist ze voorschrijft; die krengen zijn namelijk best duur. Ga je voor smeerseltjes dan zou ik er niet al te veel geld aan uitgeven als ik jou was: het is vooral de hydraterende werking en het smeren dat de huid soepel houdt, en dat bereik je evengoed met een goedkoper middel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dankjewel voor je uitgebreide reactie!