Waarom zegt men: tijd heelt alle wonden?

Als je bijv. iemand verliest, leer je er wel mee omgaan, maar het verdriet wordt groter.
(tenminste in mijn geval)
Dus dan gaat deze stelling toch totaal niet op.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Omdat, als je het letterlijk neemt, alle wonden na verloop van tijd dicht gaan. Het is een proces dat tijd neemt: van open naar steeds iets dichter, tot helemaal dicht.
Maar dat betekent niet, dat er niets overblijft: van vooral wat diepere wonden blijf je altijd een litteken zien.
En veel mensen kunnen in dat litteken sensaties waarnemen, zoals tintelingen of jeuk, tot soms echt pijn. Bijvoorbeeld bij verandering van het weer.

Zo is het ook met verdriet.
Het rauwe, harde, open wond-verdriet slijt met de tijd. Het constant aan de persoon die is overgegaan denken, het heel vaak moeten huilen: het gevoel van pijn en verdriet, dat dan ieder moment van de dag overheerst. Dat slijt. En de een heeft daar meer tijd voor nodig dan de ander.

Wat dan uiteindelijk overblijft is dat litteken.
Die voel je nog, als je aan de persoon denkt bijvoorbeeld, of als een situatie je gedachten aan hem of haar triggert.
En dan kan het verdriet, de pijn en het gemis weer even goed toeslaan. Maar ook fijne herinneringen!
Dat heeft allemaal tijd nodig.
En zoals dat litteken nooit zal verdwijnen, zo zal er ook altijd een stukje pijn blijven zitten.... ook al is de wond dicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig verwoord Wendy! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben er (even) stil van!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heb je inderdaad heel mooi beantwoord.
Heb ervaren dat bijv. 1 onverwachte opmerking de wond weer helemaal opentrekt.
Het is en blijft een litteken, daar kom je niet van af.
Dank je wel voor je mooie antwoord.

Andere antwoorden (4)

Voor de meeste mensen geldt dat met verloop van tijd de frequentie waaraan je aan onprettige gebeurtenissen uit het verleden denkt, minder groot wordt. Ook is de pijn die ermee gepaart gaat kleiner. Bv bij het verliezen van een familie lide is het de eerste weken tot maanden vaak heet moeilijk om over die persoon te denken, en niet in tranen te willen uitbarsten. Echter, na een jaar of meer, denken de meeste mensen met liefde en een warm gevoel terug op de tijd die ze samen hebben gehad: De scherpe randen van het verlies zijn weg; Tijd heeft de emotionele wond vermindert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verdriet wordt inderdaad steeds groter,tot het moment dat je het een plekje weet te geven en pas dan heb je geaccepteerd dat iemand er niet meer is en kun je met een glimlach terug denken aan de persoon die je verloren hebt.

Pas dan kun je zeggen; tijd heelt alle wonden.

Toegevoegd na 37 seconden:
Maar er gaat wel een hele tijd overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit had je niet beter kunnen verwoorden! In mijn ogen dan.
Ik heb dit van dichtbij meegemaakt toen mijn moeder haar moeder verloor.
Het ging precies zo, ik dacht op een bepaald moment dat ze er nooit overheen zou komen... Haar verdriet werd steeds erger.
Tot het moment kwam waarop ze zei: nu is het goed.
Hier zijn wel jaren overheen gegaan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je RiaNino,ook ik weet wat het is om iemand te verliezen.
Vergeten doe je het nooit,maar het slijt wel.
In dat geval klopt het misschien niet helemaal, maar als er bijvoorbeeld iemand overlijd, zal het verdriet met de tijd steeds kleiner worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er worden veel oude gezegden gebezigd, waar geen hout van klopt en dit is er één van.
De tijd doet de herinneringen wel slijten en dat zelfs niet altijd,maar helen...forget it!
Men gebruikt die uitdrukking, omdat men nog niet ervaren heeft, dat die niet juist is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stilte tusse je reactie bij mijn antwoord en jouw antwoord duurde 4 minuten.... ;-)
Wat ik dan even niet begrijp is, dat je het er toch niet mee eens bent? Kan je me dat uitleggen?