Is het inademen van sprays schadelijk voor de gezondheid?

Denk aan anti-kalk sprays, spuitbus toiletverfrissers, etc.
Anti kalk sprays zijn agressief en er staan vaak allerhande waarschuwingen zoals mogelijke huidirritaties wanneer het op de huid komt.

4 jaar geleden
6.1K
spw65
4 jaar geleden
Heel hartelijk dank voor de reacties! Als voorbeeld heb ik genomen de anti-kalk sprays voor in de badkamer. Daarbij wordt vermeld dat de ruimte goed moet ventileren. De centrale afzuig staat bij mij op maximum. Ik probeer zoveel mogelijk mijn adem in te houden. Eens in de 2-3 weken. Vind ik genoeg.
Bepaalde zaken komen ook pas na jaren aan het licht. Roken, mijnen in Limburg, verven met verboden oplosmiddelen (tolueen, terpentine, etc.), chrome-6 verf (leger), koelkasten met CFK's, asbest, you name it . . .
Hoe dan ook, dank nogmaals!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik denk dat het wel schadelijk is als je er echt boven gaat hangen maar ik denk ook dat als je het een beetje in ademd dat het niet gelijk heel slecht is
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik heb een tijdje geleden eens ergens gelezen dat veel beroepsschoonmakers last hebben van hun longen. En als ze het nog niet hebben, de kans reeel is dat ze het alsnog krijgen. Vooral door de schoonmakmiddelen die verstoven worden. Nou maken de meeste mensen thuis wel wat minder gebruik van die verstuivers, maar toch.

Het beste antwoord

Ja, het inademen van genoemde sprays is schadelijk voor de gezondheid.
Het inademen van de tolueen in toiletverfrisser kan bijvoorbeeld leiden tot misselijkheid, vermoeidheid, concentratiestoornissen en bewustzijnsverlies en nog veel meer stoornissen. De stof hoopt zich op in het lichaam en het is met name giftig voor de lever en de nieren.
Impregneersprays bevatten typisch fluorhoudende harsen en een oplosmiddel. Als zij in een gesloten ruimte gebruikt worden, kunnen er bij het inademen heel kleine druppeltjes tot diep in de longen doordringen en er een chemische longontsteking veroorzaken.
In de uren na het gebruik van het product ontstaan klachten die doen denken aan een griep: hoest, koorts, koude rillingen, spierpijnen. Daarna ontstaan ademhalingsmoeilijkheden die min of meer ernstig kunnen zijn en de tussenkomst van een arts vereisen.
In inademen van deodorantsprays kan ademhalingsproblemen, allergische huidreacties, hoofdpijn en astma veroorzaken. In extreme gevallen kunnen ook fatale hartaandoeningen het gevolg zijn. Het probleem is dat de gassen in deodorant, zoals butaan en propaan, zich kunnen opstapelen in het lichaam en zo dodelijke niveaus kunnen bereiken. Van één keer (te veel) gebruiken ga je uiteraard niet dood, maar van dagelijks, consistent overgebruik kan je na enkele maanden of jaren wél problemen krijgen.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus
Helemaal mee eens. Snap niet dat die troep nog verkocht mag worden Komt ook nog bij, dat de drijfgassen van de spuitbussen broeikasgassen zijn (Propaan)