Als je te kort fruit eet, heeft dat dan consequenties voor het gebit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit

Het beste antwoord

teveel zuur fruit tast het gebit aan, tekort aan fruit of geen fruit waardoor je de benodigde vitamines zou missen kan zorgen voor tandproblemen, dat deze los komen te zitten maar dan moet je wel een flink tekort hebben, eerder zul je last krijgen van je tandvlees door tekort aan vitamines die in fruit zitten. calcium is een belangrijke bouwstof en fruit valt enigzins te compenseren met andere producten om toch aan de dagelijkse hoeveelheid vitamines te komen en mineralen voor een sterk gebit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een heel goed antwoord!! +je van mij

Andere antwoorden (2)

Wat bedoel je met te kort? Te weinig of niet lang genoeg?
Een tekort aan fruit heeft geen invloed op je gebit indien je maar genoeg groenten eet, dit heeft ook vitamine C.
Jouw gebit is meer gebaat bij calcium. Dit is een stof die je nodig hebt voor de vorming van kalk.

Toegevoegd na 16 minuten:
Calcium zit veel in vis, groenten, zuivel en ook fruit. Indien je één fruit soort neemt met veel calcium doe je toch iets goed voor je gebit. Veel calcium zit in abrikozen, appels,kiwi, pruimen en dadels.
Wat wel funest is voor jouw gebit zijn suikers en zuren!
Indien je maar gevarieerd eet met genoeg vezels, zuivel,vet en zuivel krijg je genoeg bouwstoffen binnen als je zelfs helemaal geen fruit zou eten maar wel groente.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij vitamines en dergelijke is er sprake van een evenwicht - soms heb je stofje A nodig om stofje B goed te kunnen verwerken.
En voor je gebit is meer nodig dan calcium, je tandvlees en je speeksel moeten ook in goede conditie blijven, anders kun je verder kerngezonde tanden en kiezen kwijtraken.
amc
12 jaar geleden
Dat heb ik ook aangegeven door te zeggen dat het gebaat is bij calcium, niet dat dat alles is wat nodig is. Zo heb je bepaalde vetten nodig voor de werking van vitamines en nog meer mineralen en andere stoffen. Dat gaat te ver om dat allemaal op te schrijven. De hoofdzaak is dat er gevarieerd gegeten wordt om alle waardevolle en benodigde stoffen aan te vullen die je dagelijks nodig hebt. Daar heb je niet alleen fruit voor nodig. Dat wilde ik voornamelijk aangeven. De vraag ging ook om fruit met name.;)
Je krijgt plaasjes of ter wijl afte pijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertaling?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad en niet zo bijdehand :)