Waarom zijn tanden niet te bedekken met een praktisch onverwoestbare beschermlaag?

Het zou voordelig zijn als de tanden extra beschermd zijn tegen zuur en andere vormen van slijtage.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Gebit
2.6K

Het beste antwoord

Dat kan inmiddels wel dankzij een uitvinding van Japanse wetenschappers. De uitvinding is nog niet te koop. Het duurt nog minstens 5 jaar voordat het laagje gebruikt kan worden bij tandbehandelingen. Maar het is wel over 3 jaar te gebruiken voor cosmetische toepassingen, aldus de professor over de vondst waar octrooi op is aangevraagd.

De tanden krijgen hierbij een flinterdun laagje materiaal, gemaakt van hydroxyapatiet (dat ook in tandemail zit). De wetenschappers kunnen daarvan een laagje maken van slechts 0,004 millimeter dun. Dat kan door met lasers stukjes hydroxyapatiet af te snijden. Deze stukjes worden daarna gekristalliseerd en kunnen op tanden worden geplakt. Enige probleem is dat het wel een dag duurt om het dunne laagje vast te maken op de tanden.

Zodra het op de tanden is geplakt, zie je er niets meer van. In het laagje zitten wel enkele kleine gaatjes om lucht en vocht te laten ontsnappen, om bobbels onder het laagje te voorkomen. De eerste laagjes zijn doorzichtig, maar het is ook mogelijk om ze wit te maken om het gebit witter te laten lijken.
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Sinds die media-aandacht heb ik er eigenlijk niets meer over gehoord. Mijn tandarts is zich nog niet aan het omscholen en ik hou de extra tanddekking ook nog even aan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het feit dat er onderzoek gedaan naar wordt zal wel betekenen dat er nog nergens een ander (duur) alternatief is. Bedankt voor het artikel. Achteraf had ik mijn vraag wat minder suggestief willen formuleren.

Andere antwoorden (1)

Omdat er continu bacteriën zitten op onze tanden die verwijdert moeten worden. Door een beschermlaag erop te zetten, maak je het voor de tandenborstel onmogelijk om dit te reinigen. Hierdoor kunnen gaten ontstaan en tandbederf met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een beschermlaag over je tanden hebt, is het verwijderen van bacteriën om gaatjes te voorkomen al niet meer nodig, omdat ze niet bij je tanden kunnen komen.