Nee. Je hebt recht op zelfbeschikking, oftewel: Je mag zelf besluiten wat je wilt dat er gebeurt met je lichaam. Uiteraard mag de overheid wel een model opstellen volgens welke je je keuizes duidelijk maakt. Een regel zoals we deze nu hebben (Je bent geen donor tenzij anders geregistreert) is wellicht niet handig als je een tekort hebt; Er zijn veel mensen die het niet veel uitmaakt, en die gaan niet registreren dat ze donor willen zijn, vanwege allerlei redenen, maar de hoofdreden: Ze weten niet hoe en of vergeten het. Bij het instellen van de regel: Je bent donor tenzij je registreert dat je dat niet wilt, levert zo in een keer veel meer donoren op, maar je kan kiezen om geen donor te zijn. (Opt-out in plaats van opt-in strategie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Verplichten kunnen ze je niet want je hebt recht op een eigen mening.
Ze kunnen wel iedereen donor maken tenzij jijzelf anders aan geeft.
Dit is ook een punt waar Patrick laudiers en BNN mee bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kunnen ze ethisch niet maken. Ze mogen allen mensen dingen verplichten wanneer het in het belang is van de volksgezondheid. Dat is bij donoren niet het geval omdat het relatief gezien een klein aantal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kunnen ze niet, op dit gebied kun je mensen niet zondermeer verplichten.

Wel kun je als overheid beslissen voor een geenbezwaar-systeem zoals ze dat in Belgie kennen. Daar is in principe iedereen donor,TENZIJ je nadrukkelijk hebt aangegeven dat NIET te willen zijn. Een soort anti-donorcodicil.

En dat werkt uitstekend, want zo kun je bij je donorlijst ook al die mensen optellen die gewoon nog geen zin hadden dat papiertje er in te vullen, weglopen voor de beslissing, er niet met hun nabestaanden over willen praten of de knoop niet door kunnen hakken. Dat is in ons huidige systeem net effe iets te makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat kunnen zij niet. Iedereen heeft vrije beschikking over zijn eigen lichaam. Dat is wettelijk vastgelegd en daar zal een overheid niet aan kunnen toornen. Waneer een overheid gaat beslissen over een lichaam zouden ze ook kunnen besluiten dat iedereen een tattoo ofzo moet zetten. Dat is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het is jouw lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat _kan_ de overheid wel. De overheid maakt wetten en regels. Op dit moment heb je zelfbeschikkingsrecht over je eigen lichaam, ook na de dood. Maar deze wet _kan_ worden aangepast. Dit kan worden veranderd naar een geen bezwaar methode zoals in Belgie, maar als er maar genoeg mensen voor stemmen, kan dit ook in een verplicht donorschap zonder escapeclausule worden omgezet.

Dat de overheid dit kan betekend overigens niet dat dit ook gaat gebeuren. Er is hiervoor een grondwetwijziging nodig, daarvoor zijn twee (of drie?) opeenvolgende kabinetten nodig die dit goedkeuren. In die periode kun je iemand anders in het kabinet stemmen en zo dit tegengaan. En daarnaast zijn is de overheid niet een ding, maar ook gewoon maar mensen die inzien dat dit een etisch erg gevoelige kwestie is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet. Je hebt recht op zelfbeschikking. De antwoorden zouden misschien anders zijn als je vroeg MAG de overheid iedereen verplichten.