Hoe komt het dat mijn darmen geprikkeld worden tijdens het roken van een sigaret?

Als ik een sigaret opsteek, moet ik gelijk naar het grote toilet. Hoe komt dat? En is dat normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
80.3K
Amadea
11 jaar geleden
Ga je dan anders op het kinderpotje?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je niet rookt, moet je dan naar het kleine toilet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeker bij beginnende rokers is dit het geval. Dus dat ze moeten poepen. Tegen kleine beginnende rokers werd gezegd "Bind je broekspijpen maar dicht!"
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dat in Nederland niet het geval, maar "het grote toilet" is een eufemisme voor poepen en "het kleine toilet" is een eufemisme voor plassen :)
Amadea
11 jaar geleden
Inderdaad, in Nederland spreken we van de grote en de kleine boodschap. Het grote toilet is waar kindertjes van drie jaar op overstappen wanneer ze het potje ontgroeid zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je dat bij elke sigaret? Want dan is het vrij apart. Het is wel normaal als je al moet, maar toch nog eerst even wil roken, dat het gevoel dan versterkt wordt.

Het beste antwoord

Dat klopt helemaal, en is ook normaal. Je kan niets hieraan doen, omdat het roken van een sigaret een fysiologische reactie in gang zet.

Het zit zo: als je rookt, dan inhaleert je (o.a.) het bekende stof nicotine. Nicotine komt in je longen, en omdat het enorm goed oplost in water, komt het via je longen direct in je bloed terecht. Binnen 10 seconden na een trekje heeft de nicotine je hersens en je nieren bereikt, en dat ontketen twee effecten:
a) In je centrale zenuwsysteem (je hersens) wordt dopamine geproduceerd, en dat zorgt voor het ontspannend effect van een sigaret. Dat zorgt voor een deel dat je "in the mood" komt voor een grote boodschap: je voel je op je gemak en ontspannen.
b) Je sympathisch zenuwsysteem wordt ook gestimuleerd, en hiermee, via de nervi splanchnici of ingewandszenuwen, ook je bijnieren, die grote hoeveelheden epinephrine (oftewel adrenaline) produceren en in je bloed loslaten.

Adrenaline is, samen met cortisol, een van de zogenaamde stresshormonen, onder ander verantwoordelijk voor de bekende vecht-of-vluchtreactie. De effecten van adrenaline zijn heel groot, en op vrijwel alle delen van je lichaam.
In je darmen is het effect dat er een verminderde bloedtoevoer naar de darmen optreedt, en het gladde spierweefsel zich ontspant. Ook je sluitspieren gaan zich ontspannen, met alle gevolgen van dien (hiermee heb je ook meteen de fysiologische verklaring voor de diarree die optreedt bij soldaten voordat ze gaan vechten en bij studenten voor een belangrijke examen)

Dat zelfde effect krijg je met veel andere stoffen die je via inhalatie of je voedsel, of drinken binnenkrijgt. Cafeïne is een van de bekendste, maar cafeïne werkt rechtstreeks, niet via een verhoogde productie van adrenaline.

Zware rokers hebben iets minder "last" van dit fenomeen, omdat hun metabolisme een zekere weerstand opbouwt tegen de effecten van nicotine (gewenning)
Zware rokers die snel stoppen, merken ook soms (o.a. effecten) dat ze last krijgen van obstipatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1 Klopt. Bij roken komt glucagon vrij en werkt via je bijnieren, zeg maar onderdeel van je vlucht en vecht reactie. Je krijgt dus een buzz, waardoor je spijsvertering stil komt te liggen, en bloed naar belangrijker delen wordt getransporteerd zoals je hart, spieren en dergelijke.

Andere antwoorden (3)

Tabak bevat prikkelende stoffen die een zware tol eisen van uw maagdarmkanaal. Het klopt dus inderdaad dat je sneller naar de wc moet. De oplossing: stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eigenlijk kan het niet, maar mogelijk maakt jouw geest ergens een associatie tussen roken en drang hebben je ontlasting kwijt te raken, of raak je door het opsteken van een sigaret meer ontspannen, dat je daardoor gemakkelijker naar het toilet kunt om je keuteltje kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een sigaret zitten stoffen die het darmkanaal stimuleren, koffie heeft dat ook.
Zelf heb ik het met de geur van oude boeken, een bibliotheek ingaan doe ik dan ook heel kort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, als ik veel koffie drink heb ik het ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van de bieb had ik ook tijdens mijn studie, maar dat is eerder een geconditioneerd reflex: je lichaam "weet" dat je een poosje gaat blijven zitten, dus denkt "Eerst een beetje balast lozen!", en dan moet je, inderdaad.
Als je later dezelfde geur of omgeving tegen komt, dan komt de reactie steeds terug. Ik heb dat ook meteen als ik nu in een bieb stap, of bij iemand thuis met veel boeken en dat kenmerkend geur.
Mooi is dat, eigenlijk!
liveisgreat
11 jaar geleden
grappig dat geuren dit kunnen stimuleren. ik heb het altijd in één bepaalde supermarkt... en nog vele andere hebben het er ook.
Boeken heb ik ook al gehoord van anderen.