Hoe komt het dat mijn darmen geprikkeld worden tijdens het roken van een sigaret?

Als ik een sigaret opsteek, moet ik gelijk naar het grote toilet. Hoe komt dat? En is dat normaal?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat klopt helemaal, en is ook normaal. Je kan niets hieraan doen, omdat het roken van een sigaret een fysiologische reactie in gang zet. Het zit zo: als je rookt, dan inhaleert je (o.a.) het bekende stof nicotine. Nicotine komt in je longen, en omdat het enorm goed oplost in water, komt het via je longen direct in je bloed terecht. Binnen 10 seconden na een trekje heeft de nicotine je hersens en je nieren bereikt, en dat ontketen twee effecten: a) In je centrale zenuwsysteem (je hersens) wordt dopamine geproduceerd, en dat zorgt voor het ontspannend effect van een sigaret. Dat zorgt voor een deel dat je "in the mood" komt voor een grote boodschap: je voel je op je gemak en ontspannen. b) Je sympathisch zenuwsysteem wordt ook gestimuleerd, en hiermee, via de nervi splanchnici of ingewandszenuwen, ook je bijnieren, die grote hoeveelheden epinephrine (oftewel adrenaline) produceren en in je bloed loslaten. Adrenaline is, samen met cortisol, een van de zogenaamde stresshormonen, onder ander verantwoordelijk voor de bekende vecht-of-vluchtreactie. De effecten van adrenaline zijn heel groot, en op vrijwel alle delen van je lichaam. In je darmen is het effect dat er een verminderde bloedtoevoer naar de darmen optreedt, en het gladde spierweefsel zich ontspant. Ook je sluitspieren gaan zich ontspannen, met alle gevolgen van dien (hiermee heb je ook meteen de fysiologische verklaring voor de diarree die optreedt bij soldaten voordat ze gaan vechten en bij studenten voor een belangrijke examen) Dat zelfde effect krijg je met veel andere stoffen die je via inhalatie of je voedsel, of drinken binnenkrijgt. Cafeïne is een van de bekendste, maar cafeïne werkt rechtstreeks, niet via een verhoogde productie van adrenaline. Zware rokers hebben iets minder "last" van dit fenomeen, omdat hun metabolisme een zekere weerstand opbouwt tegen de effecten van nicotine (gewenning) Zware rokers die snel stoppen, merken ook soms (o.a. effecten) dat ze last krijgen van obstipatie.

Tabak bevat prikkelende stoffen die een zware tol eisen van uw maagdarmkanaal. Het klopt dus inderdaad dat je sneller naar de wc moet. De oplossing: stoppen met roken.

Eigenlijk kan het niet, maar mogelijk maakt jouw geest ergens een associatie tussen roken en drang hebben je ontlasting kwijt te raken, of raak je door het opsteken van een sigaret meer ontspannen, dat je daardoor gemakkelijker naar het toilet kunt om je keuteltje kwijt te raken.

Een sigaret kan rare dingen met je doen. Oplossing: Stop met roken.

In een sigaret zitten stoffen die het darmkanaal stimuleren, koffie heeft dat ook. Zelf heb ik het met de geur van oude boeken, een bibliotheek ingaan doe ik dan ook heel kort.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100