fijnstof kun je inademen en dan kan het ind e longen blijven zitten. Die longen kunnen dan minder goed hun werk doen, en je krijgt ademhalingsproblemen.
Dit kan dus, je hoeft er geen last van te krijgen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet helemaal juist anneliez.
Volgens RIVM (en allerlei instanties) geldt voor fijnstof geen drempelwaarde. Met andere woorden: elke hoeveelheid fijnstof is schadelijk voor de mens. M.i. geef je niet écht antwoord op de vraag, want je zegt niet op welke manier is fijnstof schadelijk. Nou, ja... oké: "de longen kunnen hun werk minder goed doen"... maar dat vind ik te algemeen.
Of de vraagsteller iets hieraan heeft is natuurlijk aan hem.
Fijnstof is een kreet van de laatste jaren. De wereld is nog nooit zonder fijnstof geweest. Nu wordt het toegeschreven aan de auto's en industrie, ga er maar van uit dat vroeger, natuurbranden, stuifmeel, schimmels, op waaiend zand en stof, haardvuurtjes, enz enz. Ook veel fijnstof in de lucht gaf. Alleen was dat toen niet meetbaar. Sommige soorten stof kun je allergisch voor zijn, maar ga er maar van uit dat roken vele malen slechter voor je is dan het fijnstof in de lucht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Fijnstof" moet je niet verwarren met "fijn stof", met een spatie ertussen.
"Fijnstof" zijn deeltjes in de lucht kleiner dan 10 µm (10 micrometer, en dat is héél erg klein), en daaronder valt dus beslist niet het huisstof, pollen van planten en dergelijk. Deze kunnen voor andere problemen zorgen, maar niet voor dezelfde problemen als fijnstof.

Fijnstof heeft altijd in de lucht gezeten, maar nooit zo veel als nu. Fijnstof onstaat o.a. door vulkanische uitbarstingen, door de wind (zandkorrels die tegen elkaar wrijven) en andere natuurlijke mechanismen. Maar veel menselijke activiteiten doen fijnstof ontstaan.
Nu wordt het gemeten, vroeger niet, maar als je vergelijkt de hoeveelheid nu en bij de eerste metingen, dan zie je (tot begin jaren 90) een duidelijk opwaartse trend, dus is het logisch om te denken dat de mens een bron van fijnstof is. Je kan ook niet ontkomen aan het feit dat dun bevolkte gebieden (zelfs in de buurt van vulkanen!) lage concentraties fijnstof in de lucht laten zien.
Sinds begin jaren 90 is het fijnstof aan het dalen, mede dankzij roetfilters, enz.

Probleem van fijnstof is dat, omdat het zo klein is, zich anders gedraagt in je lichaam dan 'normaal' stof dat je inademt en wat niet in je lichaam binnendringt. Normaal stof wordt samen met de slijm die voortdurend in je longen wordt gevormd uitgehoest of simpelweg geslikt. Dit proces verloopt zonder dat je het in de gaten hebt.
Fijnstof kan namelijk in je cellen doordringen, reageren met de eiwitten in je cellen, en deze veranderen, waardoor je immuunsysteem ineens je eigen eiwitten als vreemd kan beschouwen. Dat is een van de theorieën die verklaren waarom wij tegenwoordig veel meer last hebben van autoimmuunziektes dan een aantal jaar geleden.
Ook kunnen eiwitten die door fijnstof worden aangetast niet meer goed functioneren, waardoor allerlei problemen kunnen ontstaan. Denk aan een verminderde zuurstofopname en -transport, verstoorde immuniteit met grotere kans op infecties, of zelfs kanker, hoewel dat laatste nog niet 100% bewezen is.

Toch is het probleem met fijnstof eerder een probleem van publieke gezondheid dan en ernstig probleem voor individuen: er zijn maar weinig mensen die heel erg ziek worden of snel hieraan overlijden, maar vrijwel iedereen wordt hierdoor "een beetje ziek", en "leeft iets korter". Dus voor de bevolking als geheel is het probleem enorm, maar minder voor de losse individuen.

Zie de link voor aanvullende info.