Zijn gember en bloedverdunners een slechte combinatie?

Ik zit met een enorme keelontsteking en zit aan de pijnstillers en antibiotica. Ik heb daarstraks een kop gemberthee gedronken. Mijn mama las op internet dat ervoor en erna je gaan pijnstillers meer kan slikken, omdat gember ook je bloed verdund. Is dit gewoon een fabeltje?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
34.7K
Amadea
8 jaar geleden
Pijnstillers zijn een ander soort medicijn dan bloedverdunners. Die laatste slik je als er is kans op trombose en dergelijke. Pijnstillers verdunnen je bloed niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echte aspirine is wel enigszins bloed verdunnend .met de stof acetylsalicylzuur \. Nu ook vaak bij gebrek aan doorbloeding voorgeschreven ook wel ascal genoemd . Dus niet de paracetamol .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij vragen over medicijnen raadpleeg je huis arts of de apotheek .

Het beste antwoord

Gember heeft inderdaad een bloed verdunnende werking, dit in combinatie met medicinale bloedverdunners is inderdaad niet aan te raden, omdat gember de werking van het medicijn versterkt.
Bloedverdunners krijg je alleen via de apotheek, op recept. Maar in de vrije verkoop zijn ook pijnstillers te vinden met in meer of mindere mate een bloed verdunnende werking, of ander effect op de bloedvaten , denk bijvoorbeeld aan aspirine, of ibuprofen, ook deze zijn samen niet aan te raden, zonder overleg met apotheek of arts.
Pas dus ook op met het gebruik van plantaardige of homeopathische middelen, zeker in combinatie met reguliere geneesmiddelen, ook deze middelen zijn niet altijd onschadelijk, of zonder bijwerkingen. Lees altijd voor gebruik de bijsluiter en/of vraag advies/uitleg bij de apotheek of huisarts, wat voor geneesmiddel je ook slikt of smeert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de uitgebreide uitleg!