Gebit van mensen en dieren ?

Waarom verschilt het gebit van mensen zoveel van elkaar en bij dieren niet/minder?

Als je bv 2 honden met elkaar vergelijkt zullen de tanden erg op elkaar lijken. Terwijl als je naar mensen kijkt groeien de helft vandaag tanden scheef/recht of lijken ook een andere vorm te hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Antwoorden (1)

Een hond eet en drinkt geen rotzooi

•Bij tanderosie lost het tandglazuur op door een zuur dat niet afkomstig is van mondbacteriën, maar van maagzuur (bijv. bij braken) of van citrusvruchten, zure vruchtensappen en koolzuurhoudende frisdranken.

Het is dan ook verstandig om na het eten of drinken van zure producten even met een slok water de mond te spoelen en een uur te wachten met het tandenpoetsen.

Een hond neemt niet bij elk kwaatje een pilletje
•Er zijn duizenden geneesmiddelen met bijwerkingen in de mondholte.

Vooral de medicijnen die inwerken op het centrale zenuwstelsel zijn berucht, zoals bètablokkers tegen hart- en vaatziekten en hoge bloeddruk, slaapmiddelen, kalmeringsmiddelen, anti-depressiva en anti-psychotica.

Ook plasmiddelen kunnen uitdroging van de mond veroorzaken.

Indien de mondklachten veroorzaakt worden door geneesmiddelen is het verstandig de behandelende arts om een ander medicijn of een lagere dosering te vragen.

Ook is het mogelijk te proberen de speekselproductie te stimuleren door op suikervrije kauwgom met een smaakje van vruchten of pepermunt te kauwen.

Regelmatig een klein slokje water in de mond draaien of sprayen is ook aan te bevelen.

Een hond heeft eigenlijk nooit stress (een hondenleven!)
•Spanning veroorzaakt een vermindering van de speekselafscheiding, dat weet iedere spreker die een beetje zenuwachtig het podium opgaat.

Aanbevelingen als suikervrije kauwgom met een smaakje van vruchten of pepermunt te kauwen, regelmatig een klein slokje water in de mond draaien of sprayen.