Lachen zet veel spieren in beweging: maar liefst 15 gezichtsspieren bijvoorbeeld. Daarmee is lachen trouwens makkelijker dan fronsen; hiervoor gebruikt je zo’n 40 spieren!

Ook spieren in buik en middenrif spannen aan en masseren hiermee zachtjes de organen. In de andere spieren is de spierspanning tijdens het lachen juist laag. Hierdoor krijg je een ontspannen gevoel.

Als je lacht haal je dieper adem en je bloeddruk en hartritme worden op elkaar afgestemd. Je bloed stroomt sneller en transporteert zo meer voedingsstoffen en zuurstof naar je hersenen.

Tijdens het lachen komen in de hersenen endorfinen vrij. Deze hormonen geven een prettig gevoel, hebben pijnstillende eigenschappen en verminderen een teveel aan stresshormonen, zoals adrenaline en cortisol.

Een lachsessie van 20 minuten brengt evenveel vitaliteit en welzijn als een step- of joggingsessie. En: zonder zweten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Jazeker, maar dan moet je wel heel veel lachen, zo ongeveer 1 1/2 uur per dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar spieren gebruikt worden, hebben spieren meer bloed nodig. Als je lacht, gebruik je bepaalde spieren, dus dat zorgt inderdaad voor een betere doorbloeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker:

Lachen versterkt het immuunsysteem, waardoor het lichaam beter bestand is tegen virussen en bacteriën. Lachen ontspant en vermindert stress, de bloeddruk en hartproblemen.
Het verhoogt het zuurstofgehalte in het bloed, stimuleert de bloedsomloop en ontspant de spieren.

Tijdens het lachen komen er endorfinen vrij in je hersenen, waardoor je je goed gaat voelen en eventuele pijn en een teveel aan stresshormonen vermindert. Méér lachen is goed voor iedereen en vooral voor diegenen die kampen met stress, depressie, bezorgdheid en slapeloosheid.