hoe lang blijven bacterien "leven" nadat je je neus gesnoten heb?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Leven' hoed je hier niet tussen aanhalingstekens te zetten, hoor. Volgens de gangbare definities zijn bacteriën gewoon levende wezens. Het zijn virussen die volgens de gangbare definities niet leven, omdat ze (anders dan bacteriën) zichzelf niet kunnen voortplanten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
okay bedankt!nu maar hopen dat ik z.s.m van de ongewenste levende wezens afkom

Het beste antwoord

Zolang de bacterie zich rustig houdt in het neus-keelgebied, waar ze hun leefgebied op de slijmvliezen hebben, is er niets aan de hand. De gastheer zal zelfs weerstand tegen het beestje opbouwen. 5-20% van de mensen heeft de meningokok bacterie van nature in de keelholte. Het dragerschap variëert van 2 maanden tot ongeveer 2 jaar met een gemiddelde van 9.5 maanden. Dit stimuleert de ontwikkeling van een natuurlijk afweer welke toeneemt naarmate men ouder wordt. [3] Personen die (mee) roken dragen de bacterie vaak langer dan het gemiddelde van 9 maanden bij zich.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt aan de soort bacterie.

Er zijn aerobe en anaerobe bacterien. De ene soort kan wel in de lucht overleven, de andere niet. De eerste zal het dus langer overleven.

Er zijn zoveel verschillende soorten bacterien dat hier niet een eenduidig antwoord op te geven is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Heb je ook anaerobe bacteriën in je neus?
Lang genoeg om een ander te besmetten met een virus...

Afhankelijk van de temperatuur waar de zakdoek in terecht komt kunnen verreweg de meeste bacteriën zich vanaf een graad of 5 celsius tot zo'n 50 graden celsius vrij onbeperkt vermenigvuldigen. Virussen die via de zakdoek het lichaam van de gastheer/vrouw verlaten kunnen zo'n 3 uur buiten de host overleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bacterie is geen virus. Door een bacterie kun je niet besmet worden met een virus.