Kun je in een overlevingssituatie overleven door andermans ontlasting te eten?

Het is een beetje smerige vraag, deze is al eerder gesteld met betrekking tot eigen ballast, maar niet tot andermans.

Stel je komt in een situatie waar geen eten is maar je hebt wel beschikking tot..
Kan dat je redding zijn of kun je er juist ziek van worden en het dus beter niet doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
10.4K
erotisi
8 jaar geleden
omdat water belangrijker is dan voedsel zou in geval van nood urine nog wel te doen zijn.
Maar als je sterft van de honger lijkt poep mij geen juist alternatief:
Je ontlasting bestaat voor ongeveer 1/3 uit onverteerd voedsel, 1/3 uit afgestorven darmcellen en 1/3 uit bacteriën.
Deze bacteriën zijn niet zozeer ‘gevaarlijke’ bacteriën, ze leven tenslotte normaliter in onze darmen. Het is echter de grote hoeveelheid bacteriën die er voor zorgen dat je er ziek van kan worden. Niet doen dus.
tinus1969
8 jaar geleden
Je poept het niet voor niets uit. Er zit niets meer in poep waar je lichaam wat mee kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ erotisi. volgens mij is het deel over de bacteriën gebaseerd op je eigen ontlasting, zijn andermans darmbacteriën niet gevaarlijker dan onze eigen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
`geen juist alternatief`
Nee. natuurlijk niet, maar wat nou als er niks anders is. (en wel water) Die 1/3 klopt niet:
Ongeveer 1/10 bacteriën, ..
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/83867-ontlasting-kleur-slijm-hoeveelheid-en-nog-veel-meer.html Onze spijsvertering is niet 100%, dus er blijft wel achter. Bacteriën en darmcellen zijn verteerbaar.
En uit een deel van slecht verteerbare stoffen zoals vezels is een 2e ronde nog iets te halen. De kans op buikloop e.d. lijkt me te groot om het zelfs in nood te proberen.
(maar niet de behoefte om hier naar te googlen voor meer info, ik verwacht dat ik een deel van de zoekresultaten niet wil zien.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals de anderen al zeggen is het wel mogelijk, maar of het verstandig is, weet ik niet. Op heb moment dat je andermans (of eigen) ontlasting eet, denk ik dat je helemaal over je nek gaat en dat laatste wat je nog in je mag had, gewoon moet uitkotsen. Dan heb je dus helemaal niets meer in je maag en loop je ook nog met een smerige mond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ Almighty: Daar heb je inderdaad een punt!

Antwoorden (1)

Tja, ik zou eigenlijk niet weten waarom niet. Je neemt dan wel een risico...

Ontlasting bestaat uit onverteerde delen uit het voedsel, afgestorven cellen van het maag-darmkanaal, dode en nog levende bacteriën (en andere micro-organismen) en een beetje water.
De onverteerde delen zijn deels gewoon niet te verteren; dat opnieuw eten is zinloos maar kan (zeker op de korte termijn) doorgaans geen kwaad. Een deel kan bij een tweede trip door een maag-darmkanaal nog wel verteerd worden. Ook de afgestorven cellen en de bacteriën (dood en levend) kunnen gewoon verteerd worden.
Uit al deze delen zijn dus nog waardevolle voedingsstoffen te krijgen.

Ook het water kan waardevol zijn, maar aangezien daar geen tekort aan is zou ik voor een andere waterbron kiezen...

Zoals gezegd neem je wel een risico. Met name de micro-organismen kunnen mogelijk ziekten veroorzaken. Op zich is het niet zo dat een bacterie goed- of kwaadaardig is; of je ziek wordt van een bacterie hangt vaak meer af van waar die bacterie zich bevindt. (Denk bijvoorbeeld aan E coli. E coli in je darmen is geen probleem, maar als die in je blaas zit heb je een blaasontsteking.) De micro-organismen in de ontlasting horen eigenlijk thuis in je dikke darm, door ze te eten komen ze ook op andere plaatsen. Veel gaan er wel dood in de maag, maar een deel zal ook zeker overleven. Elders in de darmen kunnen ze wel problemen geven. Sommige bacteriën kunnen via de darmwand ook in het bloed komen en zo problemen in andere delen van het lichaam geven.

Of je ook echt ziek zult worden (en hoe ziek je wordt) hangt af van je eigen conditie, maar ook van het soort micro-organismen. Aangezien je geen idee hebt van welke flora er precies in de ontlasting huist is het effect dus niet te voorspellen.
Het is zeker niet zo dat het eten van andermans ontlasting altijd betekent dat je ziek wordt; meestal zal er helemaal niets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
hoewel urine niet behoort tot de ontlasting in enge zin, kan het kwaad om andermans urine te drinken?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, dat is veilig, als de urine niet te geconcentreerd is.
Urine is (tenzij de persoon in kwestie ziek is) steriel. Infecties kan je er dan dus niet van oplopen.
Urine bevat natuurlijk wel afvalstoffen die in principe schadelijk zijn. Hoeveel afvalstoffen er in zitten hangt af van hoe geconcentreerd de urine is. Als de urine ongeconcentreerd is dan zullen je nieren die afvalstoffen wel kunnen verwerke; je eigen urine wordt dan gewoon geconcentreerder. Als de urine erg geconcentreerd is dan voeg je tov de hoeveelheid water relatief veel afvalstoffen toe. De nieren kunnen al die afvalstoffen dan niet meer verwerken zonder extra water. Dan ben je jezelf dus aan het vergiftigen.