kan ik ook bij een andere huisarts geholpen worden?

Ik ben pas geleden naar de andere kant van het land verhuisd. Maar ik moet de prikpil voor woensdag halen. Ik ben ivm mijn werk helaas niet in de gelegenheid om naar mijn eigen huisarts te gaan en ik heb nog geen andere huisarts.
maar kan ik ook naar een andere huisarts gaan of word ik daar niet geholpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is sowieso verstandig om van huisarts te veranderen, als je huisarts naar jouw toe moet komen, dan moet hij er binnen een kwartier kunnen zijn. Bel gewoon een huisarts daar en vraag of het mogelijk is, zo niet, dan bel je een andere.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Gewoon inschrijven bij een praktijk en meteen een afspraak maken voor de prikpil. Zeggen dat je deze op de 22e moet hebben. Dan proppen ze je er wel even tussen. De prikpil hoeft niet door de dokter gezet te worden. Dat mag de assistent ook. Dus daar hebben ze altijd wel een gaatje voor. Wel maandag meteen bellen want vermoedelijk moet je ook nog het recept aanvragen tenzij je die al wel in huis hebt. Zo heb ik het ook gedaan na mijn verhuizing. Ik was de prikpil vergeten totdat ik een reminder kreeg in mijn telefoon. Ik heb direct gebeld, mezelf ingeschreven, recept aangevraagd en een afspraak gemaakt voor de volgende dag.

Het beste antwoord

Strikt genomen kan je alleen in geval van spoed, of anderszins dringende omstandigheden, gebruik maken van een andere huisarts. Het laten zetten van de prikpil valt daar niet onder.
Maar je zou het natuurlijk gewoon even kunnen vragen bij een plaatselijke huisarts. Als iemand dat aan mij zou vragen dan zou ik daar wel aan meewerken. Of de huisarts je helpt is dan zijn beslissing.
Verwacht dan wel een passantentarief.

Je kan natuurlijk ook snel inschrijven bij je nieuwe huisarts en dan daarna direct een afspraak maken voor de prikpil. Mogelijk krijg je hem dan iets later, maar dat is geen probleem. Zo betaal je wel het normale tarief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je echt permanent aan die andere kant van het land bent gaan wonen, dan lijkt het me toch verstandig om in je eigen buurt op zoek te gaan naar een huisarts.
Een huisarts die niet meer aan huis kan komen omdat je te ver woont, daar ben je niets mee als het plots erg dringend is.

Er zullen wel enkele artsen in de buurt van waar je nu woont zijn. Bel erheen of ga er even langs.
Voor zover ik weet heb ik nog nooit van een arts gehoord die iemand niet wil behandelen omdat die geen nieuwe klant in zijn volle klantenbestanden wil.

Als het eerste consult je bevalt kan je altijd je dossier laten overbrengen naar de nieuwe arts. Dat doen de artsen onder elkaar, je moet enkel een handtekening zetten om te bewijzen dat je echt naar de nieuwe arts gaat en de oude je dossier dus mag doorgeven. Enkele dagen tot een week later en de nieuwe arts heeft ook je gegevens en je hele historie.

Nu voor de prikpil.
Bij de nieuwe arts uitleggen en ernaar vragen.