Doof geboren maar gehoor buiten de baarmoeder toch ontwikkeld. Wie heeft informatie?

Ik ben doof geboren en mijn gehoor is buiten de baarmoeder toch ontwikkeld. De plannen om naar de dovenschool te gaan waren al gemaakt maar op mijn tweede zei ik ineens "papa" wat uiteraard betekend dat ik toch kon horen. Ik probeer al een tijdje hier wat meer informatie over te vinden maar helaas zonder succes. Wie kan mij helpen aan meer informatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Het kan zijn dat de diagnose bij je geboorte mis was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
stel je vraag eens aan het GGMD. (zie www.ggmd.nl). mogelijk kunnen zij je verwijzen naar de informatie die je zoekt.

Antwoorden (1)

Hoi Shifty,

Blijkbaar is er met je zenuwen die geluid naar de hersenen overbrengen waar de signalen verwerkt worden, niets mis (anders had je nog steeds niet kunnen horen).
Maar wellicht is een defect aan je trommelvliezen dat je als baby had, niet opgemerkt?
Ben zelf 12 jaar doof geweest aan mijn L oor nadat ik mijn trommelvlies aan flarden had geniesd; ik was 31 toen dit gebeurde en er volgde ook meteen een fikse oorontsteking. Het trommelvlies heeft zich echter spontaan hersteld (terwijl ik echt verwachtte nooit meer te zullen horen aan die kant) en de KNO arts waar ik 1x per jaar voor controle heen ging, vertelde me dat het niet veel, maar toch geregeld voor komt (dr. Schudel, ziekenhuis De Weezenlanden in Zwolle). Het is daarom heel goed mogelijk dat er bij jou sprake is geweest van een defect aan de trommelvliezen (door welke oorzaak ook) en dat dit zich ook spontaan heeft hersteld. Dit defect kan best in je eerste levensweken zijn ontstaan, van een zeer jong baby'tje worden nl. nog geen doelmatige responsen op geluiden verwacht; wat later natuurlijk wel, als het gaat rondkijken wanneer mama iets zegt of een belletje wordt geluid. Bij kleine kinderen verloopt dit soort genezingsprocessen sneller dan bij volwassenen.