Kan je van huisarts veranderen binnen dezelfde praktijk/maatschap?

Op dit moment overweeg ik om over te stappen op een andere huisarts binnen dezelfde praktijk/maatschap. Mijn huidige huisarts is een prima arts en ik zit al jaren bij hem, maar hij heeft bijna nooit tijd als ik hem nodig heb (van de laatste 6 keer kon ik maar 1 keer bij hem terecht). Daarnaast is het een mannelijke arts en heb ik zelf liever een vrouwelijke arts.

Nu ben ik laatst door een vrouwelijke huisarts geholpen binnen dezelfde praktijk en deze arts is mij zeer goed bevallen. Ik overweeg nu om naar haar over te stappen. De huisartsen in de praktijk vormen een maatschap en nu heb ik op internet gelezen dat het in dat geval niet makkelijk is om zomaar over te stappen (omdat artsen binnen een maatschap niet graag patiënten van elkaar overnemen).

Daarnaast ben ik ook een beetje bang dat het lullig staat tegenover mijn huidige huisarts. Het is een vriendelijke man en hij heeft nooit iets fout gedaan, maar ik voel mij die die andere huisarts veel meer op mijn gemak, waardoor de drempel om op tijd de huisarts te bellen minder hoog wordt.

Weet iemand of het mogelijk is om binnen een maatschap over te stappen op een andere huisarts?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Ja, dat kan, dat hebben wij twee jaar geleden nog gedaan, onze eigen huisarts ging met pensioen. Met zijn opvolger hebben we een paar flinke ergernissen gehad, waarna we besloten hebben naar een andere arts binnen dezelfde maatschap te gaan. Dat bleek geen enkel probleem.

Aan de andere kant vraag ik me af waarom je dit persé wil. Als je arts toch zelden aanwezig is, dan zou je ook gewoon door kunnen gaan zoals je nu bezig bent, je krijgt dan toch immers telkens een ander.
Bij ons is het inmiddels zo dat als we onze eigen huisarts een keer niet willen hebben, dat ik dan op een bepaalde weekdag een afspraak plan, omdat ik weet dat ze er dan niet is (dit doe ik alleen als ik voor een bepaalde aandoening naar haar zou moeten. Zij staat niet achter een behandeling die ik vorig jaar gehad heb, haar collega wel).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hier wordt gevraagd door welke arts je geholpen wil worden. Als mijn eigen arts er niet is, wordt gevraagd of je genoegen wil nemen met een ander, die dan bij naam wordt genoemd. Allemaal even probleemloos.
Ivana