bloedneus stopt niet hoe kan dat?

ik heb de laatste tijd weer veel bloedneuzen

in het begin bloed het aardig door dat duurt ong 5 min(dat is niet z'n punt mag dacht ik 10 min duren) maar daarna dan druppeld het door dat duurt ongeveer een uur.

waar ligt dat aan?
en kan ik zelf iets er tegen doen om het sneller te laten stollen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Het kan heel goed een zwak bloedvaatje zijn. Vooral als de lucht erg droog is (zoals de laatste tijd vaak het geval was vanwege de kou), kan zo'n vaatje snel springen.
Als het vaker voorkomt of erger wordt, toch even mee naar de huisarts. Ga in dat geval even na of er meer mensen in je familie zijn die last hebben van (ernstige) neusbloedingen. Als dat zo is, moet je dat ook even tegen je huisarts zeggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is verstandig hiermee naar de huisarts te gaan, als een bloedneus langer dan 20 minuten aanhoudt is het aan te raden je huisarts te raadplegen. Zelf niet aan gaan rommelen. Ook kun je een koud kompres tegen je neus houden, wat de vaatjes doet slinken, waardoor het bloeden eerder stopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf ook gehad, meestal heb je een wondje in je neus dan zou ik even naar de huisarts gaan en om een zalfje tegen neus-infecties vragen dat je 2x per dag met een wattenstaafje in het begin van je neus moet smeren. Als het geen wondje is zal ik sowieso naar de huisarts gaan omdat dat ook iets ergs kan zijn. En als je neus aan het bloeden is en je hangt boven de wasbak het bloeden te stoppen en je neus schoon te maken dan is het goed om heel koud water over je nek heen te doen dan zal het meestal heel snel stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je verder gezond bent en je geen reden kunt bedenken waarom je die bloedneuzen steeds krijgt, vanwege een bepaalde ziekte, dan is een dikwijls voorkomende oorzaak een of meerdere zwakke adertjes. Die kunnen door de huisarts worden dichtgebrand of hij zal je doorverwijzen naar de KNO-arts.

Deze vraag is trouwens al wel eerder hier in GV beantwoord, zie gerelateerde vragen.
Ceeve