Hoe kom ik onder de mensen als ik een sociale angststoornis heb?

Ik moet naar een bijeenkomst die 5 uur duurt. En ik ken die andere mensen niet. Die bijeenkomst is verplicht. Hebben jullie tips hoe ik mezelf hier doorheen kan slepen, gezien ik een sociale angststoornis heb?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Kijk eens kritisch of uw angstgedachten wel kloppen en of er echt reden is voor paniek. Bedenk vervolgens welke positieve, geruststellende gedachten u tegenover uw angstige gedachten kunt zetten. Zo voorkomt u dat uw angst de overhand krijgt. Vaak lukt het dan beter de angstige momenten te doorstaan en rustig te blijven tot u zich beter voelt.
Schrijf deze positieve gedachten op zodat u ze op moeilijke momenten kunt nalezen.
Noteer ook wat u voortaan in angstige momenten kunt doen. Bijvoorbeeld rustig ademen om te ontspannen.
Zoek steun bij mensen die u vertrouwt. Leg aan hen uit waar u last van heeft. De meeste mensen hebben hier begrip voor. Laat ze eventueel deze tekst lezen.
Ga gelegenheden die u angst aanjagen niet uit de weg. Op de korte termijn lijkt het vermijden van angstige situaties misschien even te helpen. Maar u leert daardoor niet met de angst om te gaan en deze te doorstaan. Uiteindelijk wordt de angst daardoor alleen maar erger.
Het is goed om te weten dat angst meestal na 60 tot 90 minuten vanzelf minder wordt. Het geeft u misschien de moed om de situaties waar u bang voor bent niet te vermijden. Als u de moed kunt vinden om een angstige situatie te doorstaan, zult u soms merken dat er niet zoveel reden was om bang te zijn. Zo kan uw angst langzaam uitdoven.
fremar