Wat is er met mij aan de hand ?

Wanneer ik bijvoorbeeld brood eet, heb ik moeite met doorslikken en wanneer dat dan eindelijk gelukt is, krijg ik pijn aan mijn hart (meestal pas nadat ik al een paar stukjes heb gegeten zonder te drinken).
Ik pak dan altijd mijn chocomel (viva chocomel !) en neem een slok. Het voelt alsof ik iets weghaal dat vast zat, maar dan meer rond mijn hart en niet in mijn keel ofzo. Dat doet veel pijn, meer dan wanneer het er gewoon zat, maar daarna is de pijn meteen weg.
Ik heb twee keer niets gedronken terwijl ik die pijn had, en de pijn ging "gewoon" weg (na 2 à 3 minuten).

Ik eet wel hard en droog brood (vind ik njammie), dus misschien heeft dat er ook iets mee te maken. Maar dat doen toch wel meer mensen ?

Ik kamp met deze problemen al ongeveer (dat ik me herinner) 7 jaar en heb het aan mijn moeder vertelt na 5 jaar. Zij dacht aan een allergie voor gist ofzo, maar een allergie kan je toch niet gewoon wegslikken ? Ze heeft het ooit eens op een papiertje geschreven voor medisch onderzoek op school, maar deze heeft er niets over gevraagd of gezegd.

Ik ben het ondertussen al gewoon en zie er geen bedreiging in, dus naar een dokter gaan en die betalen en dan nog niet weten wat er aan de hand is, daar doe ik niet aan mee.

Ik zoek (zelfs) geen oplossing voor dit probleem, ik ben gewoon vreselijk nieuwschierig wat er met me aan de hand is.

Als je geen idee hebt, gok maar raak, dan kan ik het tenminste een naam geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen medische site . Dus het antwoord kan je denk ik niet gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Gok maar raak'? Serieus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hiii ;)

Antwoorden (10)

Ik zie dat je je vraag gewijzigd hebt naar een andere vraag met wat andere klachten.
Mijn antwoord blijft gelijk, ga naar een dokter, die hoef je zelf niet te betalen, daar ben je voor verzekerd.
En om hier te gaan gokken wat je misschien kunt hebben vind ik wel wat ver gaan.
Bij serieuze klachten ga je naar een arts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is vrij normaal, het brood blijft gewoon in je slokdarm steken en daarom krijg je pijn in je borststreek.

Heb je al geprobeerd langer te kauwen? Dit lost in mijn geval het probleem op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan zoveel redenen hebben. Misschien kauw je niet voldoende. Misschien heb je weinig speekselaanmaak. Misschien heb je jezelf altijd aangeleerd iets weg te spoelen. Maar de plek die jij omschrijft is ongeveer de plek waar je slokdarm je maag bereikt. Misschien heb je last van je maagklep.

Nogmaals, het kan van alles zijn. Als je je zorgen maakt, zou ik zeker eens naar een internist gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid: iedereen moet verplicht een zorgverzekering hebben.
Als jij die ook hebt (zoals elke normale Nederlander), en die gewoon betaald, hoef jij je huisarts niks te betalen voor een consult. Dat wordt helemaal vergoed.
Dat betekent dat er geen enkele reden voor jou over is om niet naar de huisarts te gaan.

Als dit je écht zoveel pijn doet als je beweert, stop dan met het eten van het brood waardoor je hier last van krijgt en ga naar de huisarts!

Dit is wellicht een allergie, misschien ook niet, maar dat kan ik niet zo van een afstand zeggen en ik betwijfel of een ander hier dat wel kan.

Dus doe niet zo stom en laat je onderzoeken door iemand die hier verstand van heeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ ja inderdaad, zo zit het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar had je gelijk in novemberGray bedankt ! heb 'm al verplaatst! Ik had even niet opgelet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zo is het NovemberGray, +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt!
Een citaat van je:
"dus naar een dokter gaan en die betalen en dan nog niet weten wat er aan de hand is, daar doe ik niet aan mee."

Heel goed. Je hebt dus niet de wettelijke zorgverzekering afgesloten. Anders kostte die dokter je niets.
En je hebt dus meer vertrouwen in ons dan in de medische wetenschap. Ik voel me vereerd. Maar ik neem je niet erg serieus, en jij doet dat bij jezelf ook niet.
14 jaar geleden
Laat ik ten eerste zeggen dat ik het eens ben de voorgaande antwoorden. Ga naar een dokter, voor ons is het giswerk. Een dokter die jou een consult geeft kan een diagnose stellen.

Ik probeer nu te beschrijven wat ik wel eens heb:

Af en toe als ik iets gegeten heb of gedronken heb dan heb ik het idee dat er lucht vast zit. Dat is dan op de plaats die jij beschrijft. Ik krijg dan ook in de buurt van mijn hart pijn. Dit trekt na een tijdje weg en het is een heel vervelend gevoel. Misschien dat jij ook lucht je slokdarm binnen krijgt ofzoiets dergelijks? Nooit het gevoel gehad dat je moet boeren, maar dat er niks uit komt? Nou goed ik heb dit absoluut in een lagere frequentie als dat jij het hebt (als het al hetzelfde zou zijn). Ik heb zoiets slechts enkele keren in het jaar. Het gevoel dat je beschrijft herken ik in ieder geval wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het trekt inderdaad wel op wat jij hebt. Bedankt.
Als ik slecht kauw heb ik een soortgelijk gevoel in mijn slokdarm (rond de borststreek).

Je kunt dus proberen je eten al in de mond te verteren (voor zover dat kan). Werkt dit niet, raadpleeg dan - zoals hierboven meermaals is aangegeven - je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je een slikfobie hebt.Je krijgt zo'n angst om te stikken in dat brood dat je er pijn, beklemming op de borst van krijgt.
Je schijnt dit weg te willen wuiven maar het is onaangenaam en je hebt er veel last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je beginnende hartproblemen heb!
Maar je hoeft niet naar de dokter hoor, zo erg is allemaal vast niet. Want je kan je geld wel beter besteden dan aan je eigen gezondheid. En bovendien loop je hier al min. 7 jaar mee, dus ach een paar jaar extra ermee rondlopen...
Waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eet je niet te snel?
Ik vermoed dat je te snel eet, waardoor het droge brood niet genoeg mondsappen heeft meegekregen om jouw slokdarm soepel te kunnen passeren. Wat je voelt rond je hart is nog steeds je slokdarm.
Als je echt voldoende kauwt en niet praat tijdens het eten dan zou het ook je maagklepje kunnen zijn. Misschien een kleiner dan gewone doorgang?
Al met al, voor jou is het ook dan heel belangrijk om je voeding klein te malen, neem daar te tijd voor, ook om spijsverteringssappen uit je mond door het voedsel te mengen. De Spijsvertering begint al in de mond!
Wie weet kan dit je helpen.
succes