Is mondspoeling(listerine) en flossen/ragen nou goed voor je gebit of niet?

Ik lees zoveel verschillende antwoorden en artikelen op internet dat ik totaal niet meer weet of ik deze 2 dingen beter wel of niet kan doen. Van listerine lees ik dat er veel schadelijke zuren inzitten, en van flossen lees ik dat 't overbodig is. Wat moet ik nu geloven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Gebit
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
ragen/stoken doe ik wel, omdat mijn tandarts dit aanraadde. Voor mond spoelen kun je ook water gebruiken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Flossen is zelfs belángrijker dan alleen maar poetsen, en spoelen kan nooit kwaad maar is niet echt noodzakelijk. Elke tandarts zal daarover inderdaad zijn / haar eigen ideeën hebben, en het hangt ook een beetje van je gebit af. (De ruimte tussen je tanden bijvoorbeeld, en je eetpatroon). Belangrijkste is DAT je het onderhoudt, hoe precies doet niet eens zo veel ter zake.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik heb begrepen dat flossen/rageren noodzakelijk is. Met je tandenborstel kom je niet goed op alle plekken, met flossen/rageren wel. Listerine gebruikte ik vroeger, tot mijn mondhygiëniste het afraadde. Volgens haar doodt listerine niet alleen de plaque-bacteriën maar ook de goede bacteriën. Door de goeden te doden krijgen de kwaden meer ruimte. Of dit verhaal nog steeds geldig is volgens de recentste inzichten weet ik niet - dit is wat ik heb gehoord. Ik mis het spoelen niet, dus ik houd het nu bij rageren en poetsen. En ik gebruik een tongschraper, dat helpt een hoop. Ik had vroeger af en toe een onfrisse mondgeur, nu nooit meer.
paulus811
8 jaar geleden
Een vriendin van ons schraapte zo vaak haar tong dat er op een gegeven moment schimmel ontstond. Volgens de huisarts schraap je namelijk ook de goede bacterien weg en krijgt schimmel meer kans om te 'groeien'.
paulus811
8 jaar geleden
Wat ik onlangs las in de Consumentengids is dat het ook goed is om af en toe lang te poetsen. Er was bewijs dat na 8 minuten poetsen meer plaque verwijderd werd dan na de standaard 2 minuten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dank voor jullie reacties, poetsen, flossen en ragen is dus voldoende voor een goede mondverzorging.

Het beste antwoord

Mijn mondhygiëniste zegt dat het ragen of stoken erg belangrijk is. Ze heeft me ook mondspoeling met listerine aangeraden toen ik cliënt bij haar werd maar legde daar niet de nadruk op en vraagt me er nooit meer naar. Ik spoel gewoonlijk met water en alleen met listerine als ik naar haar toe moet.