Is het normaal dat een bitje als beugel pijn doet?

Nadat mijn beugel eruit is gegaan heb ik van de ortho een bitje gekregen die ik dag en nacht moet dragen. Ik heb hem nu een nacht in gehad en het doet erge pijn. Als ik het bitje uit doe, doet het ook nog pijn. Is dit normaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
7.7K

Het beste antwoord

Ja, dat is normaal.
Je tanden zijn nog steeds wat in beweging en hebben de neiging om terug te willen in hun oude vertrouwde stand. Het bitje dwingt ze weer terug en dat voel je, het is niet fijn inderdaad.

Maar....zo'n bitje is een beetje ouderwets eigenlijk.
Je kunt ook een spalkje krijgen achter je tanden.
Dit is een heel dun metalen draadje wat wordt vastgelijmd.
Het kan blijven zitten totdat je aan je kunstgebit toe bent (geen grap), soms moet de lijm hersteld worden (niet vaak hoor) want het slijt wat.
Je merkt eigenlijk niets van zo'n spalkje en je hebt ook geen pijn meer omdat je tanden gewoon vaststaan en er geen beweging meer in zit.
Voordeel is ook dat je zeker weet dat je tanden altijd recht zullen blijven staan (in tegenstelling tot het bitje, wat ooit uit gaat)

Vraag het aan de ortho.

Tip van Flip: bewaar je bitje, voor als het spalkje onverhoopt losraakt door iets.
Dan heb je altijd iets achter de hand als je niet snel bij de ortho terecht kan.
Tandartsen herstellen dit trouwens ook gewoon!

Succes :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Waar doet het pijn?
Aan je tanden, kiezen of tandvlees?
Als je tanden zeer doen dan staat het draadje misschien te strak.
Som zijn mensen ook flink aan het knarsetanden in de nacht...

Je kunt beter even teruggaan naar de ortho, dan stellen ze het bitje even bij en lopen ze het goed na.
Je wilt natuurlijk niet dat je tanden weer scheef gaan staan oid.

Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit bitje heb je waarschijnlijk om je tanden en kiezen toch nog een beetje te helpen. Het is dus de bedoeling dat ze anders gaan. Ze worden dus in een andere houding gedwongen, dus is het logisch dat het een beetje pijn doet. Maar als je echt erge pijn hebt...