Moet een borstimplantaat vervangen worden als kapsel vorming is geconstateerd?

De implantaat zit er sinds 1986 en heeft nooit problemen gegeven tot een jaar geleden. Via mammogram is gebleken dat kapsel vorming de oorzaak is. Wat is de beste oplossing?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je het laat nakijken geven ze wel aan of ie vervangen moet worden of niet, als je er last van hebt moet je dat natuurlijk doen.ze zijn tegenwoordig niet zo gretig maar als het erg is kunnen ze dat zelf gelijk bekijken en dan geven ze wel mee.als het heel erg is kun je het vaak ook wel zien aan je borst dan is het niet meer zo mooi en zie je dat het bobbelt om het maar simpel te zeggen.het misvormd dan en dan zou je er zelf denk ik ook wel blij mee zijn als het weer "gefixt" word...toch?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je reactie. ;-)

Het beste antwoord

Ik heb hetzelfde gehad. Bij mij kapselde ze na 18 jaar in. De arts had bij het plaatsen verteld dat ze ongeveer 12tot 15 jaar "mee gaan". Heb je geen last en lekken ze niet dan kunnen ze langer blijven zitten. Ik kreeg door de kapselvorming pijnlijke harde borsten waardoor ik steken had en bijna niet meer op mijn buik kon liggen. Ze hadden een echo gemaakt en volgens de radioloog lekten ze niet maar waren ze volledig ingekapseld en slecht geworden. Ook was ik vaak moe en zweette snachts maar het is niet te bewijzen of dat ook daar door kwam.
Op advies van de chirurg ze laten verwijderen en hij vertelde mij na de operatie dat het 1 grote puinhoop was geworden! Half vergaan en overal stukjes en troep. Ik mocht het liefste nooit meer nieuwe nemen of anders een jaar wachten. Ik ben echt heeeel blij dat ik ze heb laten verwijderen! En ik neem geen nieuwe. Dan maar kleine borsten maar ik ben wel weer "gezond". En wonder boven wonder zijn mijn zweet en vermoeidheids klachten volledig verdwenen... Het is nu 1,5 jaar geleden en het ziet er behalve dat ze wat slapper en kleiner zijn prima uit!

Toegevoegd na 3 minuten:
Normaal duurt de operatie om de protheses te verwijderen een uur maar omdat het zo een puinhoop was ben ik ruim 2 uren in de OK geweest omdat hij stukje voor stukje eruit moest plukken...

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik moest trouwens 2 nachten blijven in het ziekenhuis. En het herstel duurt totaal een week of 6 tot 8. De 1e 2 weken mocht ik niet autorijden of werken. Daarna nog een maand ruim niet tillen of sporten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor je uitvoerige reactie. Gelukkig is het bij mij (nog) niet zo erg en heb ik alleen de linker borst die wat kapsel vorming heeft. Kan daardoor toch ook moeilijk op mijn buik liggen. Hoop dat het nu niet te snel door zet en de andere borst met rust laat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Graag gedaan! Overleg het goed want het is geen kattepis als het niet goed zit. En van buiten en op de echo/foto was het lang zo erg niet om te zien als toen het ernmaal open lag. Sterkte!