wat is het Coronavirus?

in vind hier wel info over maar niet veel in makkelijke taal uitgelegd...
wat is het en wat doet het met je?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een coronavirus kan een infectie aan de longen en luchtwegen veroorzaken. Er zijn verschillende soorten coronavirussen, waarvan MERS en SARS de bekendste zijn. In de Chinese stad Wuhan werden in december de eerste mensen ziek van een nieuw soort coronavirus. Over dit specifieke virus is nog veel onbekend.

Patiënten met het nieuwe coronavirus hebben longklachten en zijn kortademig. Ook hebben ze koorts. De meeste patiënten krijgen een longontsteking.

De naam corona verwijst naar de vorm van het virus. Als je het onder een elektronenmicroscoop ziet lijkt het een beetje op een kroon. De Latijnse naam voor kroon is corona.

Als je de cijfers naast elkaar legt lijkt griep gevaarlijker dan het nieuwe coronavirus, maar onderzoekers weten nog niet of dat ook echt zo is. Daar is uitgebreidere informatie over het virus voor nodig. En ze moeten de manier ontdekken waarop die mensen besmet zijn geraakt. Tot nu toe werden veel familieleden van patiënten in China niet ziek. Dat geeft aan dat de ziekte niet zo makkelijk van de ene op de andere mens over kan gaan. Maar virussen kunnen in de loop van de tijd veranderen. Het is nog te vroeg om iets over verandering van dit virus te zeggen. Wel zien onderzoekers dat de mensen die eraan overlijden vaak al hart- of longproblemen hadden. Het zijn dus vooral mensen met zwakke gezondheid die aan de gevolgen van het virus overlijden. Het grootste deel van de besmette mensen wordt gewoon weer beter.

Als jij last van boven vermelde symptomen hebt, maar die in Nederland hebt gekregen, is de kans dat jij gewoon griep hebt of een verkoudheidsvirus opliep vele malen groter dan dat je het coronavirus onder de leden zou kunnen hebben.
4 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Coronavirussen komen veel voor en veroorzaken normaal gesproken milde problemen aan de luchtwegen, zoals hoesten en een loopneus.

Er is dus nu een nieuwe variant van het coronavirus vastgesteld: 2019-nCoV, ook bekend als Wuhan-virus.
Mensen bij wie het coronavirus is vastgesteld, hebben veelal last van koorts en hoesten. Sommige hebben bovendien moeite met ademhalen.
Het coronavirus verplaatst zich door de lucht en we weten inmiddels dat het van mens op mens over kan springen.

Het sterftecijfer is tot nu toe relatief laag: zo’n 3 procent.Maar het is nog te vroeg om het zeker te weten. Zo bestaat de zorg dat het virus verandert en gevaarlijker wordt.
SimonV
4 jaar geleden
Wat is het?
Het 2019-nCoV-virus is een tot nu toe onbekende variant van het coronavirus. Twee andere bekende varianten zijn SARS (severe acute respiratory syndrome) en MERS (Middle East respiratory syndrome), die respectievelijk eind 2002 en in 2014 toesloegen. Coronavirussen veroorzaken een groot percentage van de gewone verkoudheden bij volwassenen. Maar een infectie kán ook dodelijk zijn.

De symptomen lijken net als bij SARS op die van een griepje, met koorts en hoesten. In een later stadium kunnen ademhalingsproblemen optreden en kan het virus zich naar de longen verplaatsen. “Het virus zal bij de overgrote meerderheid van de mensen een infectie aan de bovenste luchtwegen geven”, legt professor Steven Callens, viroloog aan het UZ Gent, uit aan onze collega’s van VTM Nieuws. “Een verkoudheid, een bronchitis. Bij diabetici, mensen met nier- of longproblemen,... kan het een meer ernstige longontsteking worden. Als mensen hard moeten hoesten en hoge koorts krijgen, dan moet een arts gecontacteerd worden.”

De incubatieperiode is op twee tot veertien dagen ingeschat. Mensen kunnen al besmet zijn nog voor er symptomen als hoesten, spier- en hoofdpijn en acute koorts optreden. Dat maakt het moeilijker om een correct overzicht van het totale aantal gevallen te geven. Wereldwijd gaat het nu om zo’n 6.000 mensen bij wie het virus is vastgesteld.
Waar komt het vandaan?
Het 2019-nCoV-virus ontstond vermoedelijk op een beestenmarkt in Wuhan, een stad in de Chinese provincie Hubei met 11 miljoen inwoners. De markt werd gesloten. De precieze bron is nog niet achterhaald en kon dus ook nog niet worden uitgeschakeld. Maar het is heel waarschijnlijk dat het nieuwe coronavirus is overgesprongen van een dier naar de mens. Meestal zijn zoogdieren de verspreiders: bij MERS waren het kamelen, bij SARS de Civetkat.