Elke keer als ik slik, hoor ik gekraak in me oor. nu al 3 weken lang.?

Ik ben niet Verkouden, en heb het nu al 3 weken. Het begon toen ik heel hard me hand op me oor drukte, en toen een zoort lucht verschil voelde, dus trok ik me hand heel snel van me oor af. Toen hoorde ik een piep voor 1 - 1.5 seconden. Nu als ik slaap hoor ik een zoort gesuis, en steeds gekraak als ik slik. Ik deed het bij me rechter oor, maar nu hoor ik het soms ook een beetje in me linker oor.
Hoe kan dit en hoe kan het weg gaan?

1.3K
Antoni
een jaar geleden
@LastDime, wat zei de huisarts over jouw klachten?

Antwoorden (1)

Water in de buis van Eustachius kan leiden tot krakend geluid in het oor. Dit komt omdat de buis van Eustachius wat verstopt is en de luchtdruk in het middenoor niet meer goed gereguleerd wordt. Het krakende geluid ontstaat door bijvoorbeeld slikken wanneer de luchtdruk in het oor verandert en de lucht door de verstopte buis van Eustachius ontsnapt, wat resulteert in een soort "pop" of "kraak" geluid.
De buis van Eustachius verbindt de achterkant van de neus met het middenoor en dient om te helpen bij het uitwisselen van lucht en het reguleren van de luchtdruk in het middenoor. Er komt vocht in de buis van Eustachius door bijvoorbeeld:
- Verkoudheid of allergieën: bij verkoudheid of allergieën produceert het lichaam extra slijm, wat de kans op verstopping van de buis van Eustachius vergroot.
- Infecties: infecties in de neus, keel of middenoor kunnen leiden tot verstopping van de buis van Eustachius en het binnendringen van vocht.
Het kan dus zijn dat je last hebt van een ‘onschuldige’ allergie, maar veiligheidshalve zou je even naar de huisarts moeten gaan om het te laten onderzoeken.
SimonV
een jaar geleden