Wat mag het UWV precies opvragen bij je huisarts?

Stel je bent ziek na een zwangerschapsuitkering, en je meldt je ziek bij het UWV. Tot hoever mogen privé informatie opvragen bij je huisarts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mag ik opmerken dat je geen keuze hebt hierin en het uwv toegang moet geven desgevraagd. Advies zou zijn op schrift te vragen wat ze willen weten en waarom vooraf. Overleg ook met je huisarts en geef deze een schriftelijke machtiging met duidelijk omschreven bevoegdheden. Weet dat het uwv geen volwaardige artsen in dienst heeft en men info dus niet op waarde kan schatten.

Het beste antwoord

Het UWV mag alleen informatie opvragen bij de huisarts als jij daarvoor een machtiging hebt afgegeven. Het is daarna aan de huisarts om te bepalen welke gegevens hij/zij daadwerkelijk verstrekt. Als je geen gegevens wilt laten opvragen, geef je geen machtiging aan het UWV. Zonder gegevens kan het UWV wel tot andere conclusies komen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
De arts van het UWV mag wel medische gegevens opvragen.