Als je van nature een extreem hoog B12 hebt, wat zijn daarvan de fysieke gevolgen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er zijn geen nadelige effecten bekend van een hoge inname van vitamine B12. Daarom is er geen bovengrens aan te geven.Het lichaam kan bij een hoge inname zelf de opname van vitamine B12 uit de voeding beperken. Er zijn daarnaast geen nadelige effecten op het lichaam bekend van een hoge vitamine B12-inname.
fremar
8 jaar geleden
Een extreem hoog vitamine B12 kan niet 'van nature' voorkomen. Vitamine B12 is een stofje dat je lichaam niet zelf kan aanmaken, alle vitamine B12 in je bloed komt dus ofwel vanuit iets dat je gegeten/ gedronken hebt (meestal vitaminepillen, maar denk ook aan bijvoorbeeld voedingsmiddelen waar extra vitamines aan zijn toegevoegd) ofwel van iets dat je hebt ingespoten/ hebt laten inspuiten; beide bronnen zou ik althans niet aanduiden als 'van nature.'
Bij een normale voeding zal je lichaam proberen om het vitamine B12 binnen bepaalde grenzen te houden. Bij de meeste laboratoria die ik ken liggen deze grenzen tussen de 130 en 700 pmol/l. De enige manier voor je lichaam om overtollig vitamine B12 kwijt te raken is door het in de nieren uit te scheiden met de urine. Pas als de hoeveelheid vitamine B12 die je tot je neemt de hoeveelheid die je nieren kunnen uitscheiden overscheidt zal de hoeveelheid in het bloed toenemen. Op zo'n manier kunnen spiegels ontstaan die de bovengrens van 700pmol/l duidelijk overscheiden.

Een 'te hoge' vitamine B12 spiegel heeft echter geen enkel gevolg voor je lichaam, behalve dan dat je relatief veel vitamine B12 uitplast. De bovengrens van de waardes is dan ook slechts een statistische waarde, zonder verder medisch belang.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Dit antwoord klopt half; je plast normaal gesproken geen B12 uit, het wordt opgeslagen in je lever. Die lever kan een reservevoorraad voor meer dan 1 jaar bevatten.
Niveaus boven cq 1000 pmol/l kunnen alleen ontstaan door injectie; van de geïnjecteerde vorm wordt maar een extreem klein deel opgenomen door de lever.
Injecties zijn in die zin inefficiënt, dat je normaal maandelijks 1000 mcg injecteert, terwijl via voeding 2-3 mcg/dag genoeg is. Het verschil (>90%) neem je dus nooit op.