Is het waar dat sommige lgbt'ers na de pubertijd hetero worden?

De psycholoog van mijn zoon zei dit tegen ons en zo ook de schoolpsycholoog.
Ze zeiden dat het beter is om tot je 20e te wachten met relaties.
Klopt dit of zijn dit gewoon psychologen die hun eigen mening erin voegen?
De psychologen zeggen wel steeds dat ze hun eigen mening niet gebruiken maar ik twijfel hieraan kan iemand me meer duidelijkheid geven?
Ter informatie: wij zijn moslims, wij wonen in Turkije en ik heb zelf een beetje moeite met dit maar ik weet zelf ook dat mijn zoon hier niks aan kan doen, en dat ik hem moet steunen. Ik wil gewoon dat hij gelukkig is en dat hij niet later spijt krijgt als hij later toch hetero blijkt te zijn mocht het waar zijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
je bent wat je bent, dat verandert niet. soms experimenteren mensen in de puberteit, en kiezen uiteindelijk voor iets.
Amadea
8 jaar geleden
Een neef van mij is beide. Heeft een vriend gehad, is getrouwd geweest met een vrouw en heeft een kind gekregen, is weer gescheiden en woont nu met kind en nieuwe vriend samen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea, dan ben je als biseksueel geboren. Dan val je zowel op mannen als op vrouwen. En dat hoeft niet tegelijk. Je kunt niet eerst hetero zijn en dan plots homo worden. Een biseksueel valt meestal niet op een specifiek geslacht maar op een persoon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ookal, nja ik zeg maar dat hij rustig aan moet doen ik wil gewoon dat hij gelukkig is. bedankt voor de reacties!

Antwoorden (2)

Nee, iemands geaardheid kan niet veranderen. Want zo is hij of zij namelijk geboren.

Het enige wat wel aan de hand kan zijn is dat een puber aan het zoeken is naar wie hij is, en daar zou bij experimenteren met het zich aangetrokken voelen tot mensen van dezelfde sekse bij kunnen horen. Dan gaat het dus niet om de geaardheid, maar zou het zich verzetten tegen wat gebruikelijk is kunnen zijn.

En daarom wordt geadviseerd te wachten tot de puberteit over is. Want dan is zeker dat het geen experimenteren meer is maar echte geaardheid.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ookal, nja ik zeg maar dat hij rustig aan moet doen en dat hij gewoon zelf moet bepalen wat goed voor hem is ik wil gewoon dat hij gelukkig is. Bedankt voor je antwoord!
Nee, eigenlijk niet.
Wel is het zo dat veel pubers nog niet zeker zijn van hun eigen identiteit, en wellicht een poosje wat experimenteren voor ze zeker weten wat ze gelukkig maakt. De ruimte krijgen om te experimenteren en uiteindelijk geaccepteerd te worden door je omgeving met de beslissing die je neemt, kan het voor de jongere in kwestie wel veel belangrijker maken.

Zowel je gender (of je in je hoofd een jongen of meisje bent) als je seksuele voorkeur (of je homo of hetero of bi bent) ligt bij je geboorte eigenlijk al vast. Culturele normen kunnen die ontwikkeling niet stoppen, remmen of ongedaan maken ; wel kunnen ze het heel moeilijk maken voor mensen om zichzelf te zijn. Maar het zijn geen "ziektes", ze kunnen niet "genezen" of "overwaaien".

Vooral bij transgenders is vaak vanaf heel jonge leeftijd al duidelijk wat er "mis" is, en hoe jonger je kinderen het geslacht dat ze "in hun hoofd" zijn laat uiten, hoe groter de kans op een tijdige behandeling en succesvolle "overstap". Bij jongeren van na pakweg 1980-85 is vaak al nauwelijks meer te zien dat ze ooit als het andere geslacht geboren zijn.

Je seksuele voorkeur komt natuurlijk pas wat later tot uiting, in de puberteit, maar bij veel kinderen zijn daarvoor al wel signalen te vinden die een bepaalde voorkeur kunnen doen vermoeden. Vooral in de puberteit kan het vooral de omgeving zijn - zeker in een cultuur waarin homoseksualiteit niet geaccepteerd wordt als normale variatie op het gemiddelde - die maakt dat iemand uiteindelijk besluit zijn hele leven te doen alsof en te proberen volgens de "gewenste" normen te leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat dacht ik ookal, nja ik zeg maar dat hij rustig aan moet doen en dat hij gewoon zelf moet bepalen wat goed voor hem is ik wil gewoon dat hij gelukkig is. Bedankt voor je antwoord!