Waarom is er een erecode bij tatoeëerders?

Het valt mij op dat veel Nederlandse tattooshop's een zogenaamde erecode hanteren. Wat inhoud dat men geen tatoeages plaats op hoofd, nek, handen en geslachtsdelen. Weet iemand hoe dit is ontstaan is deze erecode ook internationaal?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Het niet plaatsen van tatoeages op plekken die zichtbaar zijn als je kleding draagt komt voort uit de scheiding tussen werk (waarbij een dress code kan gelden) en vrije tijd. Door op bepaalde delen niet te tatoeeren kan iemand alle beroepen uitoefenen en zich op voor een buitenstaander onzichtbare plaatsen toch laten tatoeeren. Ook is een probleem dat bijv. op de handen de tatoeage niet lang mooi blijft. Zie de bron.

het niet tatoeeren op geslachtsdelen lijkt me vooral ingegeven door bescherming van de privacy (van de klant), voorkomen van infecties en irritaties in dit bovendien zeer gevoelige gebied. Wat ook nog kan meespelen is dat de tatoeeerders, om zichzelf als beroepsgroep geen slechte reputatie te bezorgen, hebben afgesproken om de klanten een beetje tegen zichzelf te beschermen. Overigens zijn dergelijke tatoeages wel bekend.

De regels wat betreft het tatoeeren lopen per land behoorlijk uiteen. Er zijn landen waar zeker op de handen wel een tatoeage kan worden aangebracht.