Haaruitval kun je niet echt voorkomen. Soms heb je een bepaalde periode wat meer last van haaruitval (bijv. na een zwangerschap). Dit herstelt zich meestal vanzelf. Als je echt kaal wordt, kun je het beste een arts raadplegen. Kaal worden kan ook medische oorzaken hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet, doordat dit genetisch bepaald is. Voor vrouwen is het een zeldzame eigenschap. Blijkbaar hebben vader en moeder beiden een recessief gen ervoor gehad.

Voorkomen kan niet, dus dan maar genezen. Haartransplantatie e.d.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sommige vormen van haaruitval hebben met stress te maken. Mocht je echt kale plekken krijgen, moet je naar de huisarts. Wat stressvrijer leven kan volgens mij nooit kwaad; misschien dat het toch helpt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Haaruitval kan erfelijk bepaald zijn. Zelf heb ik hier helaas ook last van, en heb ik het laten behandelen.

Bij het Hair Science Instituut in Amsterdam werd mij verteld twee generaties boven mij te kijken of er vroegtijdig haaruitval bij die personen voorkwam; rond je twintigste kan het haar dan al uit gaan vallen. Is dit het geval bij een of twee generaties, dan zit er zo goed als zeker Alopecia Androgenetica, ook wel klassieke mannelijke kaalheid genoemd, in de familie. Ondanks de naam komt dit ook bij vrouwen voor. Bij mannen is het tegenwoordig echter sociaal geaccepteerd, alleen bij vrouwen vaak helaas niet.

Natuurlijk kan het haar ook uitvallen door ziekten, maar bij erfelijke kaalheid zit het "probleem" in de hormoonhuishouding. Vandaar ook dat alleen het haar in een strook vanaf het voorhoofd tot de kruin uitvalt (vooral bij mannen, bij vrouwen valt het op dezelfde plek uit, maar gelijkmatiger verdeeld ipv duidelijke inhammen), want deze haren zijn hormoongevoelig. De haren die in een mooie strook rond het hoofd achterblijven zijn niet gevoelig voor deze verandering in de hormoonhuishouding. Bij mijn behandeling werden dan ook deze haren getransplanteerd naar mijn inhammen.

En ik zou bijna het antwoord op je vraag vergeten: is het erfelijk bepaald, kan je er helaas niks aan doen. En eigenlijk alle voedingssupplementen die je bij de drogist haalt bevatten een te lage concentratie geneesmiddel om een goede werking te hebben. Eigenlijk kan je ze zien als een placebo tegen de stress, want stress ontregelt je hormoonhuishouding en zorgt zo voor haaruitval. De stress moet echter meerdere jaren aanhouden; bij een paar maandjes stress is er nog niks aan de hand! Dus wat doe je ertegen? Gezond en regelmatig leven, en je huiswerk maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vitamine B complex schijnt goed voor je haar te zijn. Volgens mij is niet bewezen dat het effect heeft, maar het is misschien het proberen waard.