wat zijn de gevolgen van lijm ruiken?

ik vind het lekker en verslavend, maar is het schadelijk en hoe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
Kimath
13 jaar geleden
Dit heb je toch al gevraagd, via je indeblotekont account?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee
Kimath
13 jaar geleden
Hoezo nee? als je dement bent, heb je dit zelf meestal niet door
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben niet dement, anders zouw ik deze fraag niet kunnen stellen (ik had al sinds de ochtend in mijn hooftd)

Het beste antwoord

Ja het is schadelijk.
Er zitten gevaarlijke chemische stoffen in, al verschillen die per soort lijm. Lijm is brandbaar, er is dus sprake van ontploffingsgevaar als je bijvoorbeeld een sigaret opsteekt.

"Tri en gefluorideerde koolwaterstoffen kunnen ernstige hartritmestoornissen teweegbrengen die soms de dood tot gevolg hebben. Stoffen zoals hexaan, benzine, tri of samengestelde lakverdunners brengen verlammingsverschijnselen met zich mee. Tolueen (dat vaak in lijm zit) leidt tot neurologische schade. Tri en tetra kunnen nier- en leverbeschadigingen geven. "

Op de korte termijn kan het snuiven ook een verkeerd (ongewenst) effect geven. Je kunt er agressief of boos van worden.
Daarnaast treedt er gewenning op, je hebt steeds meer lijm nodig om hetzelfde effect te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
B.A.

Andere antwoorden (4)

Het is zeker schadelijk, vooral voor hart en lever.
bamibal
13 jaar geleden
De effecten lijken een beetje op die van alcohol. Men voelt zich licht aangeschoten en in een roes. Men staat niet stevig meer op zijn benen en wordt duizelig. Soms komen er hallucinaties, die meestal plezierig en kleurrijk zijn. Neemt men meer, dan raakt de gebruiker in een dromerige toestand en treden er bewegingsstoornissen op. De gebruiker kan nauwelijks meer op zijn benen staan en lijdt geheugenverlies.

Dit is te vergelijken met dronkenschap waarbij men zichzelf niet onder controle heeft. De gebruiker wil meestal in een lichte roes blijven. Na gebruik kan een kater ontstaan. Men heeft dan last van hoofdpijn en misselijkheid.

Bij grotere dosissen kan verlies van bewustzijn optreden. Uiteindelijk kunnen verlammingsverschijnselen optreden, ook van de ademhalingsspieren. Dan staat de ademhaling stil en houdt het hart ermee op.

De overige risico's liggen vooral op het lichamelijk vlak. Tri en gefluorideerde koolwaterstoffen kunnen ernstige hartritmestoornissen teweegbrengen die soms de dood tot gevolg hebben. Stoffen zoals hexaan, benzine, tri of samengestelde lakverdunners brengen verlammingsverschijnselen met zich mee. Tolueen (dat vaak in lijm zit) leidt tot neurologische schade. Tri en tetra kunnen nier- en leverbeschadigingen geven.

De meeste oplosmiddelen veroorzaken bloedarmoede. Benzeen kan nog andere bloedziekten veroorzaken. Drijfgassen in spuitbussen hebben nog een extra risico voor de longen. Chronisch gebruik leidt tot evenwichts-, gezichts- en gehoorstoornissen terwijl ook het denkvermogen achteruit gaat. Heftig gebruik kan leiden tot doofheid en dementie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijm snuiven is echt heel ongezond en gevaarlijk. Er bestaat een risico op verlammingsverschijnselen, nier- en leverbeschadigingen en bloedziekten.
Verder kan het je hersenen aantasten en kan je er hartritmestoornissen van krijgen, waar je aan kan sterven.
Vind je het nog zo lekker nu je dit gelezen hebt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het blijft lekker ruiken hor
Je zegt zelf al dat het verslavend is. Ooit gehoord van een onschadelijke verslaving?

Misschien heb je iets aan bijgaand werkstuk.
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is dan on werslafend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel wat is dan het on verslavende spul