kom je van vast voedsel meer aan dan van drinkvoeding als de kcal gelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K
Ritsuka
8 jaar geleden
Dat lijkt mij niet. Vast voedsel is juist wat moeilijker te verteren lijkt mij
Ritsuka
8 jaar geleden
Ben je onder behandeling voor een eetstoornis? Als ik zo naar je vragengeschiedenis kijk krijg ik dat vermoeden
tinus1969
8 jaar geleden
Kun je je vraag toelichten? Waarom denk je dit?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee ik ben niet onder behandeling van een eetstoornis. En ik denk dit omdat ik altijd heel lang een opgeblazen en vol gevoel houdt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vaste voeding geeft ook langer een vol gevoel, waardoor je minder snel de neiging krijgt nog wat te eten.
Ritsuka
8 jaar geleden
Waar houd je een opgeblazen gevoel van? Vast of vloeibaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van vast voedsel houd ik langer een vol en opgeblazen gevoel.
Ritsuka
8 jaar geleden
En welk voedsel dan? Zit groot verschil tussen brood, broccoli, chips, kwark etc. Welk voedsel, welke hoeveelheid, in een bepaalde combinatie?
tinus1969
8 jaar geleden
@simone1, kun je iets zeggen over lengte/gewicht/BMI en (andere) medische klachten? Diarree? Verstopping?
Wat eet je zoals aan vast voedsel?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ritsuka: het is vooral met groente en fruit en brood. tinus1969: mijn lengte is 1.50 meter en mijn bmi 18.
ik heb geen diarree ofzo.
ik eet brood beschuit crackers yoghurt kwark als vast voedsel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zou ik eens proberen wat meer groente en eiwitten te eten, en juist een tijdje proberen de granen (gluten) weg te laten, en als dat geen effect heeft de melkproducten (lactose). Die kunnen beiden de darm wat prikkelen - zonder dat je echt overgevoelig of allergisch hoeft te zijn trouwens.Maakt dat geen verschil, dan kun je ze gewoon weer toevoegen. En als ik het zo lees, kun je vermoedelijk ook wel wat meer gezonde vetten gebruiken. (Vette) Vis bijvoorbeeld is heel licht verteerbaar en toch voedzaam. Net als (mager) vlees (). Eieren in alle vormen zijn ook prima. Je BMI moet natuurlijk nog wel een stukkie omhoog om je lekker te voelen. Je mag zeker tien kilo meer wegen dan je nu doet. Ook daarvoor zijn vetten en eiwitten onmisbaar. Ik sluit ook niet uit dat je maag gewoon te klein is omdat je te kleine hoeveelheden voedsel gewend bent ; dan zul je ALLES voelen dat je maag oprekt. Maar dat gaat vanzelf over ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Echt? Zou ik tien kilo meer mogen wegen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je BMI 18 is, en je bent 1.50 - ik weet je leeftijd niet maar schat voor het gemak maar ergens tussen de 20 en de 30 - weeg je rond de 40 kilo. Met 50 kilo is je BMI rond de 22 ; een perfect gezond BMI (onder de 18,5 heb je ondergewicht, tussen de 19 en 25 is normaal gezond gewicht). http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-gewicht/heb-ik-een-gezond-gewicht.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt ben 1.50 meter en ben 41 jaar bedankt voor de toelichting
Ritsuka
8 jaar geleden
Je gewicht is inderdaad erg laag
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De BMI berekening klopt, en je mag ook zeker wat aankomen. Als je tien kilo aankomt heb je nog steeds een prima gewicht, maar het is ook weer niet zo dat je tien kilo móet aankomen om gezond te zijn. Sommige mensen hebben en wat fijnere bouw, zoals anderen een grovere bouw kunnen hebben. Een 'normaal/gezond' BMI zit tussen de 18,5 á 19 en ongeveer 27. Ze zeggen altijd 25, maar dat is pas in recentere jaren vrij arbitrair opgeschoven, ik meen dat het zelfs 28 was eerst. Of het voor jóu beter is om aan de lage of aan de hoge kant te zitten, hangt echt af van hoe jouw lijf in elkaar zit. We hoeven niet allemaal een BMI van precies 22,5 te hebben om gezond te zijn. Gezien je lengte gok ik dat jij wat fijner bent: niet alleen klein in lengte, maar ook wat kleiner qua 'frame'. Probeer 4 of 5 kilo aan te komen, dan zit je rond de 20 met je BMI en heb je geen ondergewicht meer. Als je meer aankomt is dat helemaal niet erg, maar je moet ook even kijken waar jij je goed bij voelt. Als je met een gewicht van 44 nog steeds totaal geen energie hebt en je je voelt en je eruit ziet alsof je echt nog ondergewicht hebt, probeer dan wat meer aan te komen. Ik zit echt prima in m'n vel als ik maar boven de 18,5 zit, en er zijn ook mensen die zich helemaal slap en futloos voelen zodra ze onder de 26 komen. Maar er staat nog een andere vraag open: ik durf wel te zeggen dat je vragengeschiedenis er één is van iemand met een eetstoornis. Je schrijft over angst om vaste voeding te eten en angst om dik te worden, willen afvallen met heel weinig eten, en nog meer dingen die duidelijk een problematische relatie met voedsel aangeven. Je schrijft hier dat je niet onder behandeling bent voor een eetstoornis, maar ben je dat wel ooit geweest? Is er ooit een eetstoornis bij je vastgesteld? Misschien zijn er afspraken gemaakt over de nazorg, en kun je met vragen terecht bij je oude behandelteam. Heb je dat niet, dan lijkt het me verstandig om in elk geval binnenkort een afspraak te maken met je huisarts zodat die in beeld kan brengen wat er precies speelt en je eventueel kan doorverwijzen voor verdere begeleiding. Want volgens mij kun je best wat begeleiding gebruiken. Ik weet niet hoe je daar zelf over denkt? Je bent duidelijk onzeker over wat je eet of kunt eten, en het kan volgens mij heel fijn zijn om dan je vragen bij een professional neer te leggen en te kijken wat je kunt doen om ervoor te zorgen dat die onzekerheid en angst niet continu zo overheersend aanwezig is in je leven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Simone1 ; ik heb je vragengeschiedenis nog eens helemaal doorgelezen, en als je (momenteel) niet onder behandeling bent voor je - zonder twijfel bestaande en dus duidelijk nog niet adequaat behandelde - eetstoornis, wordt het de hoogste tijd dat je arts dat weer oppikt.
Het maakt duidelijk absoluut niets uit wat we hier al vijf jaar lang zeggen en adviseren en waarschuwen, van een normaal eetpatroon is duidelijk nog totaal geen sprake, en dat kun je niet onbehandeld door laten sukkelen. Vermoedelijk is het één grote vicieuze cirkel van eet- en andere problemen die elkaar weer versterken en in stand houden, waarbij het in elk geval voor een leek hier op GV die je geschiedenis niet persoonlijk kent, onmogelijk is vast te stellen wat oorzaak is en wat gevolg. Wel staat buiten kijf dat hoe gezonder en normaler je eet, hoe beter je je ook op andere vlakken en met name psychisch in je vel zult voelen. Ondervoeding brengt nu eenmaal veel problemen met zich mee.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben wel vaker in behandeling geweest.
Heb nu emdr maar niet voor de eetstoornis maar voor trauma's uit het verleden.

Het beste antwoord

Nee, het aantal calorieën wat je binnenkrijgt bepaalt samen met het aantal calorieën wat je verbrandt, of je aankomt of afvalt of dat je gewicht gelijk blijft. Het maakt niet uit of je die calorieën binnenkrijgt van een reep chocola, een bord vol met groente en aardappelen, of een flesje drinkvoeding. Als het aantal calorieën hetzelfde is, krijg je net zoveel calorieën binnen en heeft dat ook dezelfde invloed op je gewicht ongeacht waar die calorieën vandaan komen.

Toegevoegd na 18 uur:
In de reacties schrijf je dat je dit idee had omdat je van vaste voeding langer vol zit en een opgeblazen gevoel hebt. Dat is logisch (of in elk geval het eerste): vast voedsel is wat ons lichaam gewend is en het verzadigt dus meer. Afhankelijk van het soort drinkvoeding zal vaste voeding meer vezels bevatten en ook vetten en andere dingen waardoor je langer vol zit. Je lichaam hoeft minder moeite te doen om de drinkvoeding te verwerken en je spijsverteringsstelsel zal er ook langer over doen om vaste voeding te verwerken. Daarbij is er het psychologische effect: vloeibare voeding 'voelt' niet als echte voeding, daarom zul je na verloop van tijd toch zin krijgen in iets waar je op kunt kauwen, zelfs als je geen echte honger hebt.

Dat is ook één van de redenen waarom drinkvoeding heel geschikt is bij ziektegerelateerde ondervoeding of als mensen om andere redenen aan moeten komen: vloeibare calorieën gaan vaak gemakkelijker naar binnen. Dat zegt echter niets over het aantal calorieën dat zo'n flesje levert: of je nu 300 kcal haalt uit zo'n flesje of van twee boterhammen: 300 kcal is 300 kcal. En als je meer kcal binnenkrijgt dan je verbruikt dan kom je aan, terwijl je afvalt als je minder binnenkrijgt dan je verbruikt. Daarvoor maakt het geen verschil waar die calorieën vandaan komen.

Een opgeblazen gevoel kan komen doordat je dingen eet die je darmen niet goed kunnen verwerken of als je obstipatie hebt, maar kan ook psychologisch zijn als je lange tijd heel weinig hebt gegeten door ziekte of een eetstoornis. Als je dan weer meer - normaler - gaat eten ben je niet meer gewend om een volle(re) maag te hebben en kun je dat gevoel interpreteren als een opgeblazen gevoel. Bij een opgeblazen gevoel door lucht in de darmen ben je ook erg winderig en soms boer je ook dingen op; als je dat niet hebt dan ligt het waarschijnlijk niet aan wát je eet, maar aan het feit dat je na lange tijd weer wat meer eet. Na verloop van tijd zul je het gevoel van een volle maag weer leren herkennen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
mogelijk dat je van vloeibaar voedsel sneller een honger gevoel krijgt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O, dat weet ik wel zeker. Ik had dat in elk geval wel. Drinkvoeding kost daarbij veel minder moeite, dus als je ziek of verzwakt bent, pak je ook eerder drinkvoeding in situaties waarin je vast voedsel zou laten staan. Maar dat het minder verzadigend is, betekent niet dat het minder energie geeft. Juist daarom wordt drinkvoeding veel gebruikt bij ziektegerelateerde ondervoeding, omdat vloeibare calorieën er gewoon gemakkelijker in gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet het wel zeker. En dat is ook de voornaamste reden dat ik per definitie geen calorieën drink ; die zijn allemaal extra. Dat kleine beetje dát ik mag hebben op een dag, daar kauw ik liever op in plaats van het ongemerkt langs mijn huig laten glijden. ;-)
Ritsuka
8 jaar geleden
Drinkvoeding is inderdaad makkelijk verteerbaar en drink je zo weg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nou ja, "zo wegdrinken" is natuurlijk ook niet helemaal waar. Het is een dikke vloeistof die je moeilijk door het rietje heen krijgt en als je al ziek bent (want je gebruikt het natuurlijk niet voor niets) dan ligt het ontzettend zwaar op de maag. Maar de calorieën die je binnenkrijgt zijn wel wat substantiëler dan wat je binnenkrijgt met vast voedsel als je daar dezelfde energie insteekt om het binnen te krijgen. Je moet namelijk eindeloos aan crackers en rijstwafels knabbelen om binnen te krijgen wat je binnen zou krijgen met één zo'n flesje drinkvoeding. Maar het is zó eentonig en hoewel er ook wat frisse smaken zijn is alles zoet en tegelijk weeïg van smaak. Als je niet kúnt kauwen dan is het niet anders (hoewel ik tijdens één ziekteperiode nog voorkeur gaf aan een potje babyvoeding met wat extra peper en zout dan een flesje drinkvoeding- een beetje hartige smaak en iets waar je *iets* van groentesmaak in herkent is héérlijk dan ;-) - maar helaas minder voedzaam) maar als je wél kunt kauwen dan ben je er echt al héél snel zat van en het vóélt gewoon niet als eten. Ik had dat zelfs wel met sondevoeding, nu had ik die ook in een relatief 'gezonde' periode (nadat ik na een grote buikoperatie al flink was afgevallen kreeg ik er wat infecties overheen waardoor ik ondanks de drinkvoeding toch bleef afvallen - ik voelde me heel slap en had weinig energie, maar kon wel m'n parttime werk en andere verplichtingen doen) dus het was ook de bedoeling dat ik er zoveel als lukte bij bleef eten. Ik had totaal geen eetlust door die infecties, maar tóch 'miste' ik ergens het kunnen kauwen op dingen. Brood miste ik het meest van al; ik kreeg gewoon brood niet langs de sonde geslikt dus at alleen geroosterd brood en crackers en soep en af en toe een halve kant-en-klaar maaltijd (voor koken had ik al helemaal geen energie). Ook al wéét je dat je alles binnenkrijgt wat je nodig hebt doordat die voedingspomp continu draait en heb je ook niet echt honger, en zelfs - voor mij in die beginperiode van sondevoeding dan - geen eetlust, dan nóg heb je het idee dat je niet echt gegeten hebt en mis je 'iets'. Iets om op te kauwen, vooral. Ahhh, gelukkig ligt dat alweer een tijdje achter me. Ik heb de laatste tijd het idee dat ik zelfs op moet gaan letten dat ik niet teveel aankom. Niet dat dat niet zou mogen qua BMI, maar rolstoelen worden nu eenmaal geleverd op kontmaat ;-)
(...en ik heb geen geld voor nieuwe broeken)