Waarom hebben mensen zo snel (dezelfde) associaties?

Bijvoorbeeld: Rusland > wodka; kaas > worst

En verandert deze associatie? Bij Koninginnedag denk ik aan koekhappen. Of is er na afgelopen 30 april meer een associatie met 'aanslag?'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas > worst ???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bier > tieten ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk bij kaas aan wijn... gek hè?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kaas > tosti
Kaas > geel
Kaas > blokjes
Kaas > 'de smaak van kaas'
Kaas > snijplank
Kaas > pannekoek
Kaas > worst: staat bij mij ergens achteraan ;) (Misschien omdat ik weinig worst (meer) eet.)

Het beste antwoord

Mensen associeren met bijv. traditie`s. Ze kiezen de weg van zo was het toch altijd. Italie met de pizza`s of maffia en Nederland met de eeuwige klompjes klederdracht en kass. Door ons jachtige leven doen we niet anders dan assosiatie`s maken. We vergeten daarbij dat landen maar ook wij als mensen ontwikkelen. Iets nieuws onthouden en er beeld bij maken is veel gevraagd. We zitten op onze oude gewoontes. Daarnaast assosieren we graag om te vergelijken m,et de ander. Zou die net zo reageren of voelen. Het is de macht van de gewoonte, en gemakkelijker dan het nieuwe te doorgronden. We zijn immers geen kaaskoppen en daar wil niemand mee vergeleken worden. Het zou een gaten kaas worden in je ziel. groetjes Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat die combinatie van woorden 't vaakst voorkomt.
Ja, associatie veranderd met de tijd afhankelijk van hoe die verloopt / wat er gebeurd.
Bij koninginnedag denk ikzelf voorlopig nog aan rommelmarkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de associaties zijn inderdaad wel afhankelijk van ervaring & omgeving... Mijn associatie met Koninginnedag blijft oranje & feesten.

Iemand uit zeeland heeft een heel andere associatie bepaalde onderwerpen als iemand uit limburg.

Eens kijken of jullie willen mee werken aan een test / proef

Wat zijn jullie associaties met de volgende woorden (gelieve je prov. te vermelden)

Zee & Strand
Vissersboot
Vlaai
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook nog een voorbeeld daarvan.
Voer aandachtig de instructies uit hieronder:

Hoeveel is
15+6

en hoeveel is
3+56

en
89+2

en
12+53

en
75+26

en
25+52

en
63+32

Ach ja, het zijn sommetjes, maar het hoort bij de oefening! Nog even doorbijten!

De uitkomst van
123+5

SNEL! DENK AAN EEN GEREEDSCHAP EN AAN EEN KLEUR!

Kijk dan bij de reactie hieronder....
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je dacht aan een rode hamer, niet waar?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik dacht aan een bug in Windows i.v.m. al die lege regels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht aan de 'delete' knop waarmee de moderator dit antwoord zou verwijderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@antwoordman ik heb deze test een keer eerder gedaan en dacht toen aan een blauwe schroevendraaier :) @mmm en Melissa lol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht inderdaad aan rode hamer.
Geef jij mij nu de verklaring?
Ik durf het hier bijna niet te melden. Maar uitgaande op een recente cartoon van nu.nl..

Het gaat het slecht met Toyota, omdat Suzuki op 30 april een spectaculaire reclame campagne is gestart...

Ik associeer mezelf niet zo snel met de massa. Ik leef gewoon mijn eigen leventje. Ik kijk digitenne op een oude beeldbuis TV uit 2001. En ik hoef niet zo nodig overal aan mee te doen, omdat de rest dit ook doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die cartoon associeer ik met 30 april. En de cartoon was nog grappig ook...
Rusland met songfestival.
Kaas met meergranenbrood.
Koninginnedag met mooi weer, een heerlijke vrije dag en overvolle treinen die nog maar net kunnen blijven rijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In je hoofd sla je bij een bepaald onderwerp dingen op die je hoort/ziet. Meestal de meest voorkomende.
Bij Rusland wordt er veel over wodka gepraat, bij koninginnedag werd (!) er vaak over die flauwe hollandse spelletjes zoals koekhappen gepraat. Bij Geert Wilders denk je (al is het even) aan zijn witte haar, bij Jan Marijnissen aan flapdrol:-), Bij keukenhof aan tulpen, bij Parijs aan de Eiffeltoren. Bij de Tour de France denk je steeds meer aan doping. Door de media worden de associaties je door de strot geduwd min of meer.
Weet je wie daar handig gebruik van maken: De reclame-mensen. Onbewust (of bewust) kiezen veel mensen toch
een product wat ze op TV gezien hebben. Ze nemen een beslissing op basis van een associatie.

Een associatie kan volgens mij ook veranderen.
New York wordt sinds 11.9.2001 met name geassocieerd met de aanslagen aldaar.
Het songfestival was vroeger een leuk liedjesfestival.
Tegenwoordig wordt het geassocieerd met een vooral door homo's gewaardeerd feest met extreme acts en elkaar punten toeschuivende landen.;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je duidelijke omschrijving :D Ik denk ook dat het verschuift. De associatie van aanslagen bij NY is een goed voorbeeld, die dreunt nog steeds na. En er zal heel wat moeten gebeuren willen mensen hier weer een andere (eerste) associatie bij krijgen.
Een associatie is een aangeleerd iets... Mensen leren dezelfde zaken, vandaar dat dezelfde gebeurtenissen in dezelfde mensen optreden...
Hoe intelligenter hoe associatiever men is... Dus aan de associatie kan men zien of er gelijkgestemden in de peergroup zijn... Vandaar dat humor zo hoog gewaardeerd wordt, want daaraan kun je je gelijke zien...
Maar het is allemaal associatie en allemaal aangeleerd...