Waarom hebben mensen zo snel (dezelfde) associaties?

Bijvoorbeeld: Rusland > wodka; kaas > worst

En verandert deze associatie? Bij Koninginnedag denk ik aan koekhappen. Of is er na afgelopen 30 april meer een associatie met 'aanslag?'

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Mensen associeren met bijv. traditie`s. Ze kiezen de weg van zo was het toch altijd. Italie met de pizza`s of maffia en Nederland met de eeuwige klompjes klederdracht en kass. Door ons jachtige leven doen we niet anders dan assosiatie`s maken. We vergeten daarbij dat landen maar ook wij als mensen ontwikkelen. Iets nieuws onthouden en er beeld bij maken is veel gevraagd. We zitten op onze oude gewoontes. Daarnaast assosieren we graag om te vergelijken m,et de ander. Zou die net zo reageren of voelen. Het is de macht van de gewoonte, en gemakkelijker dan het nieuwe te doorgronden. We zijn immers geen kaaskoppen en daar wil niemand mee vergeleken worden. Het zou een gaten kaas worden in je ziel. groetjes Addy

Omdat die combinatie van woorden 't vaakst voorkomt. Ja, associatie veranderd met de tijd afhankelijk van hoe die verloopt / wat er gebeurd. Bij koninginnedag denk ikzelf voorlopig nog aan rommelmarkt.

de associaties zijn inderdaad wel afhankelijk van ervaring & omgeving... Mijn associatie met Koninginnedag blijft oranje & feesten. Iemand uit zeeland heeft een heel andere associatie bepaalde onderwerpen als iemand uit limburg. Eens kijken of jullie willen mee werken aan een test / proef Wat zijn jullie associaties met de volgende woorden (gelieve je prov. te vermelden) Zee & Strand Vissersboot Vlaai

Ik heb ook nog een voorbeeld daarvan. Voer aandachtig de instructies uit hieronder: Hoeveel is 15+6 en hoeveel is 3+56 en 89+2 en 12+53 en 75+26 en 25+52 en 63+32 Ach ja, het zijn sommetjes, maar het hoort bij de oefening! Nog even doorbijten! De uitkomst van 123+5 SNEL! DENK AAN EEN GEREEDSCHAP EN AAN EEN KLEUR! Kijk dan bij de reactie hieronder....

Ik durf het hier bijna niet te melden. Maar uitgaande op een recente cartoon van nu.nl.. Het gaat het slecht met Toyota, omdat Suzuki op 30 april een spectaculaire reclame campagne is gestart... Ik associeer mezelf niet zo snel met de massa. Ik leef gewoon mijn eigen leventje. Ik kijk digitenne op een oude beeldbuis TV uit 2001. En ik hoef niet zo nodig overal aan mee te doen, omdat de rest dit ook doet...

Rusland met songfestival. Kaas met meergranenbrood. Koninginnedag met mooi weer, een heerlijke vrije dag en overvolle treinen die nog maar net kunnen blijven rijden.

In je hoofd sla je bij een bepaald onderwerp dingen op die je hoort/ziet. Meestal de meest voorkomende. Bij Rusland wordt er veel over wodka gepraat, bij koninginnedag werd (!) er vaak over die flauwe hollandse spelletjes zoals koekhappen gepraat. Bij Geert Wilders denk je (al is het even) aan zijn witte haar, bij Jan Marijnissen aan flapdrol:-), Bij keukenhof aan tulpen, bij Parijs aan de Eiffeltoren. Bij de Tour de France denk je steeds meer aan doping. Door de media worden de associaties je door de strot geduwd min of meer. Weet je wie daar handig gebruik van maken: De reclame-mensen. Onbewust (of bewust) kiezen veel mensen toch een product wat ze op TV gezien hebben. Ze nemen een beslissing op basis van een associatie. Een associatie kan volgens mij ook veranderen. New York wordt sinds 11.9.2001 met name geassocieerd met de aanslagen aldaar. Het songfestival was vroeger een leuk liedjesfestival. Tegenwoordig wordt het geassocieerd met een vooral door homo's gewaardeerd feest met extreme acts en elkaar punten toeschuivende landen.;-)

Een associatie is een aangeleerd iets... Mensen leren dezelfde zaken, vandaar dat dezelfde gebeurtenissen in dezelfde mensen optreden... Hoe intelligenter hoe associatiever men is... Dus aan de associatie kan men zien of er gelijkgestemden in de peergroup zijn... Vandaar dat humor zo hoog gewaardeerd wordt, want daaraan kun je je gelijke zien... Maar het is allemaal associatie en allemaal aangeleerd...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100