Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat ik soms wel is pijn aan mijn borstkas heb ?

Hallo, Ik ben een jongen van 17 jaar en zo nu en dan heb ik wel eens pijn aan mijn borstkas en moet ik eventjes op mijn ademhaling letten... Is dit normaal? Hoort dit misschien bij mijn leeftijd ? Of is het verstandig om even langs de dokter te gaan ? Mvg, Mike

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Wat denk je zelf? Heb je dat na overmatige inspanning?
Normaal gesproken hoor je als 17-jarige geen pijn aan je borstkas te hebben. Bel morgen voor alle zekerheid maar even naar je huisarts voor een afspraak.
Misschien is het overbodig, maar je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen. Het kan natuurlijk ook gewoon spierpijn zijn door training.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen zijn dat het door het groeien komt. Maar voor alle zekerheid zou ik toch naar de huisarts gaan. Als hij je gerust kan stellen, is het minder angstig de volgende keer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi Mike,
Over het algemeen hoef je je op deze leeftijd geen zorgen te maken over wel of niet een hartkwaal maar het is ook niet uitgesloten.
Kijk eens rond in je (naaste) familie of daar hartklachten voorkomen en dan vooral op jonge leeftijd. Is dit niet zo dan is het voor 80% zeker dat je klachten een andere oorzaak hebben.
Misschien heb je een grote inspanning geleverd waardoor je pijn op je borst krijgt en achter adem bent.
Mocht je zekerheid willen hebben loop dan even bij de huisarts aan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid heb je groeipijn, de plaats en de leeftijd kloppen daarvoor.
Omdat je bij inspanning je longen veel gebruikt krijgen de aanhechtingen aan borstbeen het dan zwaar te verduren.
Ben je verder goed gezond, maak je dan geen zorgen, zorg wel voor je calciuminname, je lichaam heeft nu extra nodig.
Treedt het bij iedere vorm van (reeds lichte) inspanning op, overweeg dan andere oorzaken uit te sluiten door naar de arts te gaan.
Het is sowieso handig even een check up te laten doen,
kan ook even de voortgang van de groei, je houding (rugklachten ed) even nagelopen worden.
Schaam je er niet voor, als er niets aan de hand is.
Je zorg is dan weggenomen en dat is een goede zaak.
Mocht je toevallig voor wat anders naar de huisarts moeten, combineer dat dan met deze vraag.
Scheelt weer een consult en tijd.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens naar deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/betekent-pijn-borst.80261
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het zelf ook gehad, ik dacht zelfs dat ik het aan mijn hart had.
Het bleken achteraf een soort van paniekaanvallen te zijn.
Ga voor de zekerheid even langs de arts!

Groetjes
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermoedelijk is het niets ernstigs lichaamelijk het kan echter ook een andere psygiese ooorzaak hebben bv stress zelf heb ik daar een hele tijd last van gehad soms leek het alsof er iemand op me zat als ik probeerde te gaan slapen en heb me een hele tijd zorgen gemaakt door te denken dat t mn longen waren
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding