Hoe krijg je in 24 uur een kleine 9000 kcal binnen op gezonde wijze?

Daarmee bedoel ik dus geen overmatige junkfood, maar een relatief gezonde wijze om glucose op te nemen voor een wereldrecordpoging waarbij ik heb berekent 8764 kilocalorieën te moeten consumeren om in balans te zijn met de prestatie die ik lever.

Toegevoegd na 5 minuten:
Goed te weten; na elke heel uur is er slechts 5 minuten tijd om voedsel, drank te consumeren en voor toiletbezoek; moet dus ook goed naar binnen te werken zijn en goed op te nemen als energie; vette producten leveren hier niet echt een bijdrage aan!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bij direct opneembare energie denk ik meer aan druivensuiker. Snelle energiebron. Maar heel tijdelijk en het ontregelt de stofwisseling.

In ieder geval moet je denken aan koolhydraten zoals zetmeel. Koolhydraten zijn relatief makkelijk af te breken en vormen dan glucose dat kan worden verbrand in de spieren. Maar dat geldt in normale situaties. Bij extreme duursport kan de vertering te lang duren. Doordat je veel zuurstof nodig hebt, wordt dit weggehouden uit het maag/darmkanaal. Voor de maagvulling kan het wel goed zijn.

Persoonlijk zou ik vooral kijken op fora van extreme duursporters. Zoals mensen die een dubbele marathon lopen in 24 uur, Een mars van 240 km zonder te slapen, triatlon e.d. Op bijgaande link staan tips voor triatlon lopers die ook energie-gels gebruiken.

Misschien heb je daar wat aan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Op medicinfo vond ik de volgende quote wel interessant:

"Als de inspanning langer duurt dan 1,5 uur is het raadzaam om tijdens het sporten extra koolhydraten te gebruiken, maximaal 60-70 gram per uur. Dit kan in de vorm van fruit, koek of brood, maar zeker bij inspanningen met een hogere intensiteit hebben dranken de voorkeur. Na de inspanning is het belangrijk om de verbruikte hoeveelheid glycogeen weer aan te vullen. Het lichaam doet dit de eerste twee uur na de inspanning het meest efficiënt. Voor een recreatiesporter is een normale koolhydraatrijke maaltijd voldoende, een wedstrijdsporter kan extra koolhydraten binnenkrijgen door voor de maaltijd een koolhydraatrijke drank te drinken."

Toegevoegd na 6 minuten:
Leuke nieuwsbrief voor je: http://www.ergogenics.org/voeding117.html

Toegevoegd na 19 uur:
Ik zou vooral kijken naar semi vloeibare gelpacks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

heel veel brood met pindakaas te eten en veel becel boter er op

er zitten gigantisch veel calorieeen in pindakaas en het is nog gezond ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja mijn antwoord was er ook eerder dan jou toevoeging
- ontbijtkoek
- volkoren soorten rijst
- volkoren soorten pasta
- aardappels (aardappel puree)
- noten
- gedroogd fruit (ook rozijnen etc)
- verschillende soorten bonen
- verschillende soorten broden
- dextro-energie (tabletten)
- Havermout, Griesmeel, etc.

en nog wel veel meer dingen!

je kan ook zelf kijken op sites als:

CALORIETABEL.NL - de snelste Calorieenwijzer! Vind hier snel hoeveel calorien een product bevat. Calorieen, calorietabel, calorienwijzer, energiesticker, gratis calorietabel, calorientabel, calorieentabel, calorienwijzer, slanke recepten, calorieen,

of

Voedingswaarden overzicht, de voedingswaarde van producten.

http://forum.bodynet.nl/dagelijkse-voeding/23075-in-welke-gezonden-producten-veel-kcal.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9 mc tasty's maarja dat is dan weer niet zo gezond. shoarma kapsalon is ook calorierijk
maaltijdvervangers als modifast o.d. zit ook alles in,
brood met banaan en pindakaas,
kwark met banaan
noten, zo uit het vuistje of verwerkt in bijv. brood of notengehakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onder normale omstandigheden is een calorie-intake van ca 2000-2500 calorieen per dag ruim voldoende. Bij extreme lichamelijke inspanning, zoals bij een sportieve prestatie die langere tijd moet worden aangehouden kan het wenselijk zijn de intake te verhogen, vooral als je weinig (vet) reserves hebt. Omdat de spieren vooranmelijk vetten verbranden, en vet ook nog eens meer dan 2 * zoveel calorien levert per gram, lijkt het in die omstandigheden aan te bevelen om vetrijk voedsel te nuttigen. Vet is op zichzelf niet ongezond (zelfs noodzakelijk) Te veel vet is echter niet gezond, en dat geldt in normale omstandigheden voor bijna iedereen in de westerse wereld. Als je dus in éém dag, zo snel mogelijk 9000 calorieen binnen wil krijgen, moet je ca 1 kg Vet (9 cal/gram) of ruim 2 kg Koolhydraten, (suiker) of eiwit binnen krijgen. Omdat 1 kg vet niet zomaar naar binnen glijdt , en ook koolhyraten nodig zijn zou ik adcviseren in de genoemde omstandigheden relatief vet- en koolhydraatrijk voedsel te nuttigen - wit brood met pindakaas, Cake, frites en dergelijke. Het lijkt ongezond, maar als je in één dag 4 keer de normale intake binnen wilt krijgen wel de enioge mogelijkheid, en, omdat het vet direct verbrand wordt, ook veel minder slecht dan het lijkt !

Toegevoegd na 3 uur:
Als je echt geen vet-inname wilt, betekent 9000 calorieen een intake van ruim 2 kg pure koolhydraten en/of eiwitten. Met normaal voedsel is dat dus al gauw 4 kg eten, en als je dat in maar 5 minuten per uur (dus 2 uur op de 24) naar binnen moet werken, dan zal je het nog druk gaan krijgen! Eerlijk gezegd lijkt mij de recordpoging onder deze voorwaarden op zijn zachtst gezegd onverstandig!