Wat kan een reden zijn dat ik slecht kan onthouden?

Ik ben 63 jaar en kan niets navertellen van een lezing of een kerkdienst. Kom ik thuis weet ik het niet meer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Voor de zekerheid zou je de huisarts om advies kunnen vragen. Het kan zijn dat je een vroege vorm van alsheimer/dementie hebt. De huisarts kan je evt. doorverwijzen voor testen. Zo kan het ook uitgesloten worden dat je hier geen last van hebt. Wat ook kan is dat je lichamelijk iets mankeert waardoor het moeilijker is om dingen te kunnen onthouden. Uw bloeddruk, suikerspiegel e.d. kan ook nagekeken worden. Er hoeft niets bijzonders aan de hand te zijn. In dat geval kun je je ook laten doorverwijzen naar de praktijkondersteuner (deze zijn verbonden aan de huisartsenpraktijk). Deze kan samen met jou kijken naar welke mogelijkheden er zijn om uw geheugen te trainen. Er zijn allerlei foefjes aan te leren om dingen opnieuw te leren onthouden. Het is eigenlijk hetzelfde als vroeger op school: gewoon dingen van buiten leren voor een proefwerk o.i.d. Maar op latere leeftijd gaat dit wel wat moeizamer en het vergt meer tijd. Een praktijkondersteuner kan je in contact brengen met mensen of instanties die je hiermee kunnen helpen. Blijf er niet meer rondlopen. Wanneer je je zorgen maakt kan stress er weer voor zorgen dat het onthouden nog lastiger gaat. Beterschap!

Laat ik beginnen te zeggen dat ieder mens een zekere hoeveelheid geheugencapaciteit heeft. Door het gebruik van de hersenen kan die capaciteit worden vergroot of verlaagd. Het menselijk zit zo in elkaar dat wat niet of te weinig gebruikt wordt afneemt en mogelijk helemaal stopt te functioneren. Wat je doen kunt is je hersenen trainen met allerlei hersengymnastiek zoals over moeilijke zaken/ dingen denken en proberen die in je eigen woorden weer te geven. Ook niet te gemakkelijke sommetjes kunnen bijdragen aan de verbetering van je geheugen. Let maar op: Na een maand of twee a drie zal je merken dat je hersenen gemakkelijker gaan onthouden. Ik wens je alle succes toe. Groet, Ton

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100