Welke zorgverzekering vergoedt ruim (meer dan 1000 euro per jaar) orthodontie voor volwassenen?

Waarbij er ook geen wachttijd is?
Verder vraag ik mij af dat wanneer ik aan een behandeling begin in dit jaar (en dus vast een deel declareer bij mijn huidige verzekeraar) , of die nieuwe verzekeraar mij dan aanneemt en vergoedt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je bent domweg te laat. Mijn dochter zat / zit in het zelfde schuitje ; per se nooit een beugel willen, en nu ze boven de 18 is, begint ze er ineens toch over na te denken....maar als ze tijdig besluit er een te nemen (voor ze zelf een volledig inkomen heeft ;-) ) betalen we hem gewoon zelf, dat is voordeliger dan via een dure aanvullende verzekering.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, vervelend maar eigen schuld. Ik heb wel deze verzekering gevonden nu, bij zorg en zekerheid waarbij ze 80 procent tot 1000 euro vergoeden, zonder wachttijd en medische selectie. Maar wel een peperdure verzekering. Heb nu idd wel spijt dat ik niet voor mijn 18e heb besloten. https://www.zorgenzekerheid.nl/Consumenten/Verzekeren/Zorgverzekeringen/Aanvullende-verzekeringen/AVTotaal.htm

Antwoorden (1)

Alle zorgverzekeraars bieden uitgebreide aanvullende pakketten voor tandheelkundige zorg vanaf 18 jaar, maar orthodontie is daar niet altijd bij.
De best dekkende die ik heb kunnen vinden is die van Zilveren Kruis ; in het ComfortPlus-pakket wordt orthodontie voor volwassenen vergoed tot 90 %, met een maximum van 750 euro.

Gemiddeld (echt heel gemiddeld) kost een beugel voor volwassenen in totaal rond de 2000 euro. De kosten voor het uitgebreide aanvullende pakket hangen af van de leeftijd, en kunnen oplopen tot zes tientjes per maand. Je geeft dus ook aan premie in die periode een flink bedrag uit, dat in de praktijk vaak eng dicht in de buurt komt van de kosten die je vergoed kunt krijgen. Reken dus heel goed na of een aanvullende verzekering wel nut heeft (misschien zitten er meer zaken in die je graag vergoed krijgt) of dat het nauwelijks duurder of zelfs voordeliger is de hele behandeling zelf te betalen.

In de praktijk blijkt dat vrijwel niemand echt baat heeft bij een tandartsverzekering, vooral niet met een in de basis gezond gebit. De kosten voor de premie overstijgen in de regel al snel de uitbetaalde vergoedingen, die lang niet altijd de daadwerkelijke kosten zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
GEEN ENKELE aanvullende verzekering dekt meer dan 750 euro per jaar ; 1000 al helemaal niet. De meesten gaan niet hoger dan 80 % met een maximum van 450-500 euro. En niet per jaar, maar vaak zelfs voor het hele traject.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ze ZIJN er wel, maar als er geen wachttijd geldt, dan hebben ze wel een medische selectie. VS is echt niet de eerste die denkt slim te zijn met tussentijds overstappen; de beleidsmakers van de verzekeraars hadden daar ook al aan gedacht - en er een stokje voor gestoken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Marleen, bedankt voor je uitgebreide antwoord, en Lies12, bedankt voor je reactie! Ik heb ondertussen zelf een verzekering gevonden die 80 procent vergoedt tot 1000 euro per jaar via Zorg en Zekerheid. Er staat geen medische selectie en geen wachttijd. Klinkt te mooi om waar te zijn.... Maar is dan ook wel een hele dure verzekering. Moet even goed gaan rekenen. https://www.zorgenzekerheid.nl/Consumenten/Verzekeren/Zorgverzekeringen/Aanvullende-verzekeringen/AVTotaal.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad, maak vooral het sommetje ; Zo ontzettend onoverkomelijk duur is die gemiddeld 2000 euro voor 2 jaar ( 83 euro per maand) nu ook weer niet, en als je niet al te grote afwijkingen hebt (paar ondertanden rechtzetten bijvoorbeeld) en trouw en goed je gebit verzorgt en de orthodontist bezoekt, kun je al veel sneller en veel goedkoper klaar zijn. Dikke kans dat je aan premie MEER kwijt bent.