Mag je de stopweek 1 tot 2 dagen eerder beginnen?

Ik denk dat het belangrijk is om te weten dat dit mijn aller eerste strip is. Ik ben pas net begonnen met de pil en ben gelijk onhandig geweest. Ik heb de pil van maandag laten vallen tijdens het uitdrukken en hoe vreemd het ook is. Hem het niet kunnen terug vinden. Heb toen de pil van volgende week maandag uitgedrukt zodat het nog "klopt" maar ik vind het super irritant als ik dan een nieuwe strip moet pakken omdar ik elke keer volgende maandag moet pakken. Dinsdag zou de laatste pil zijn voor me stopweek. Is het erg als ik zondag dan de laatste pil slik en dat maandag me stopweek begint? Of is dat juist niet erg omdat het me alle eerste strip is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
9.4K

Antwoorden (1)

Wat voor type pil heb je? De meeste pillen zijn 1-fase, waardoor alles in de strip hetzelfde is.
En je kunt gewoon een paar pillen extra nemen uit een nieuwe strip, tot je op een dag komt die voor jou handig is om te stoppen. Dan bewaar je dat aangebroken stripje voor als je een andere keer de stopdag aan wil passen (dus na een hele strip).

Je kunt eerder stoppen met je strip, maar let er dan wel op dat je niet goed beschermd bent tegen ongewenste zwangerschap. Daarvoor moet je minstens 1 hele strip hebben genomen.
De methode die ik hierboven beschrijf is makkelijker, gewoon 1 volle strip gebruiken, en daarna een andere strip gebruiken voor een paar dagen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Omdat het je allereerste strip is, ben je trouwens alleen direct tegen zwangerschap beschermd als je op de eerste dag van je menstruatie ben begonnen. Dat heeft je huisarts je hopelijk wel verteld.

Lees trouwens ook eens de bijsluiter, staat ook heel veel info in.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Inderdaad ; de aangebroken strip bewaren als - regelmatig broodnodige !- reservestrip, en gewoon deze volmaken en na een week verder met de nieuwe.
Ritsuka
7 jaar geleden
zo doe ik het zelf ook altijd, ik markeer de aangebroken strip met een zwarte streep van een stift, zodat ik zeker weet dat ik die als reserve moet houden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Maar mijn vraag is. Mag ik zondag me laatste pil innemen ipv dinsdag en dan gewoon na 7 dagen weer begginnen?
Ritsuka
7 jaar geleden
Dat staat in de eerste zin van de 2de alinea van mijn antwoord:
"Je kunt eerder stoppen met je strip, maar let er dan wel op dat je niet goed beschermd bent tegen ongewenste zwangerschap."