Als je lever beschadigd is, door bijv teveel medicatie & middelen gebruik, kan deze nog herstellen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
5 jaar geleden
Dat zou ik aan je behandelend arts vragen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er zijn zelfs zware alcoholisten waarbij de lever weer deels herstelt, na het stoppen met drinken. De leverfuncties verbeteren weer.
Ik heb zelf een neef die een deel van zijn lever heeft moeten laten verwijderen, omdat er een kwaadaardig gezwel zat. Zijn lever is weer ontwikkeld tot een volwaardig functionerende lever.

Antwoorden (2)

De lever is een heel bijzonder orgaan, omdat het een groot herstellend vermogen heeft! Indien iemand bijvoorbeeld veel alcohol drinkt of zware medicatie gebruikt, kunnen ontstekingen in de lever ontstaan. Deze ontstekingen kunnen weer zorgen voor littekenvorming. Indien er teveel littekenvorming is, wordt het steeds moeilijker om te herstellen. Er is dan sprake van levercirrose. Levercirrose is onomkeerbaar, maar met een andere leefstijl wel mee te leven: stoppen drank, dieet, medicatie voor de lever.......

Zelfs met de helft van je lever kun je leven. Als een deel van de lever wordt verwijderd, kan het overgebleven deel weer aangroeien en uitgroeien tot een volwaardige lever.
https://gezondnu.nl/dossiers/lever/
https://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/welke-leverziekten-kan-men-krijgen-van-alcohol/
Als je deze link nog leest, zie je dat vervetting en hepatitis kan herstellen en cirrose niet hersteld, maar wel met goede behandeling te beperken is en niet per definitie dodelijk is.
Toegevoegd op 29 januari 2019 19:43: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je kunt leven, maar doordat je lever niet optimaal werkt, zul je zeker gevolgen ervaren.