Hoe neem ik a vogel hoestspray in ?

Op mijn manier werkt het niet :- volgens gebruiksaanwijzing de sprayer het dichtst mogelijk bij keel holte en dan sprayen en doorslikken ,met als resultaat een vieze smaak en geen effect.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.7K
Amadea
9 jaar geleden
Ik ken het spul niet. Maar meestal heeft een medicijn dat in de mond wordt gedaan het meest effect wanneer je het onder de tong doet. Dan hou je het langere tijd in je mond. In de gebruiksaanwijzing staat dat je 5 minuten lang na het sprayen niets moet drinken. Het lijkt mij de bedoeling dat je in die tijd ook niet slikt, zodat het z'n werk kan doen. Als je het direct doorslikt zal het inderdaad weinig uit kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geneesmiddelen die je onder de tong gebruikt, worden niet op die plek toegepast vanwege het feit dat ze dan langer in de mond blijven. (zoals Amadea schrijft) De reden is het zgn first-pass-effect. Als een geneesmiddel doorgeslikt wordt, wordt het in het maag-darmkanaal in het bloed opgenomen. Het gaat daarna al vrij snel door de lever. De lever breekt een deel van het geneesmiddel af. Als het geneesmiddel onder de tong wordt gehouden, wordt het daar opgenomen in het bloed. Het gaat dan eerst door een groter deel van het lichaam, en dan pas door de lever. Het kan dus al langer z'n werk doen voordat het in de lever wordt afgebroken. Iets meer info: https://nl.wikipedia.org/wiki/First-pass-effect
Reddie
9 jaar geleden
@Nomen , het gaat hier over een SPRAY, niet over een tablet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Reddie:
So what? Je kunt een tabletje onder je tong leggen, maar je kunt ook sprayen onder de tong.
Kijk bijv maar eens hier: http://www.farmacotherapeutischkompas.nl/preparaatteksten/n/nitroglycerine%20oromucosaal.asp
Een oromucosale spray wordt onder de tong gesprayd.

Antwoorden (1)

Deze hoestdrank HEEFT ook geen echt effect ;het is net zoiets als tijmsiroop of drogisterij of thee met bruine suiker. Het kan een beetje verlichting geven, maar dempt de hoestprikkel niet een lust ook geen slijm op. Het legt hooguit een soort 'filmpje' in de keel - dat doorgaans vrij vlot weer is weg geslikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
(vandaar vermoedelijk ook het advies niet te drinken zolang het er kan blijven zitten. Met resultaat zit er echt niet in. Dure variant op een goedkoop huismiddeltje.)