zal concerta (methylfenidaat) mijn HPPD verergeren?

ik heb een week geleden een lichte versie van HPPD opgelopen. (Hallucinogen persisting perception disorder).
ik slik nu al ongeveer 4 weken concerta 54mg.
zal de concerta mijn HPPD klachten erger maken of niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Het is niet goed bekend hoe HPPD ontstaat. Een van de theorieën is dat de oorzaak een (tijdelijk) verminderde werking van het COMT enzym is. Hierdoor worden catecholamines als dopamine en noradrenaline minder goed afgebroken, waardoor hogere spiegels in de hersenen ontstaan, die voor hallucinaties kunnen zorgen. Methylfenidaat (Ritalin of Concerta) zorgt ervoor dat deze catecholamines eveneens langer werkzaam zijn in de hersenen. In theorie zou methylfenidaat de ernst van HPPD dus kunnen vergroten.