Ik vrees van niet. Roken bevorderd onherstelbare schade aan de wand van aderen (en in dit geval gaat het om de slagaderen).
Stoppen met roken is buitengewoon verstandig omdat het verdere verslechtering tegengaat, maar aderverkalking is een proces dat op oudere leeftijd sowieso optreedt. Roken helpt die verkalking een stevig handje, maar is niet de enige invloed.

Toegevoegd na 13 minuten:
bevorderd = bevordert
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Atherosclerose wordt in de volksmond vaak aderverkalking genoemd. Dit is echter een onjuiste term, omdat het een aandoening is die zich in de slagaderen afspeelt en niet in de aderen.

Roken is de belangrijkste risicofactor in het ontstaan van atherosclerose. Nicotine vernauwt de bloedvaten en beschadigt de bloedvatwand. Deze wordt ruwer waardoor vetten, zoals cholesterol zich hier gemakkelijk op vast kunnen zetten, waardoor aanslibbing ontstaat. Tevens verhoogt roken de hartslag en de bloeddruk en beïnvloedt roken het cholesterolgehalte ongunstig. 75–90% van alle patiënten met arterieel vaatlijden rookt of heeft gerookt.

Stoppen met roken kan het proces van atherosclerose remmen, evenals minder vet eten en het onder controle houden van eventuele diabetes en hoge bloeddruk. Kort na het stoppen met roken daalt de kans op atherosclerose tot die van niet-rokers, tenzij er sprake is van chronische ontstekingsreacties of erfelijke factoren.
Amadea