Gastroscopie met alleen plaatselijke verdoving. Tips?

Volgende week moet ik een gastroscopie ondergaan ivm een refluxprobleem. Omdat ik niet onder narcose kan, door omstandigheden, krijg ik alleen een plaatselijke verdoving. Achter in de keel neem ik aan.. Heeft iemand van jullie dat ook op die manier meegemaakt, en welke tips kun je me geven? Ik ben er best zenuwachtig voor.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is een: gastroscopie? En wat is een: refluxprobleem?........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje: Wikipedia doet wonderen hoor.
@Penny: Ik heb geen tips, maar wens je in ieder geval veel sterkte en succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja Wikipedia.mmmmmmmm ................
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Dounja.

Het beste antwoord

Ik heb zelf dit onderzoek meerdere keren gehad en "mag" in November weer opdraven. Ik zat de 1e keer ook nog met het probleem dat mijn ademhaling niet goed functioneerd na een longoperatie dus behoorlijk in paniek gezeten. nu staat de ademhaling helemaal niet in de weg en het is me al die keren 100% mee gevallen. Natuurlijk is het geen pretje maar als je je goed kan ontspannen dan is de tijd inderdaad zo voorbij. Je krijgt inderdaad een spraytje achter in de keel en dat smaakt wat vies, verder moet je nuchter komen en moet je ook na afloop even wachten met iets eten/drinken ivm verslikgevaar! Je krijgt meestal gelijk de uitslag mee als de behandelende arts(internist) dit onderzoek dit zelf doet. Narcose wordt bij dit soort onderzoeken ook maar sporadisch gedaan en dan alleen als er een medische oorzaak voor is. bij een spraytje kan men veel sneller reager op jou reactie tijdens dit onderzoek. je ligt op je linkerzijde en krijgt ook een soort van tube tussen je tanden waardoor de Scoop ingevoerd wordt. Is het alleen Gastroscopie of ook de duodenum (dunne darm) Dan gaat men wat dieper/verder. Ook wordt er, indien nodig, hele kleine stukjes weefsel weg gehaald met een happertje, ook daar merk je bijna niets van. Ik hoop je gerust gesteld te hebben en vergeet niet dat het goed opgeleide personen zijn die dit doen!
Sterkte
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijn, zo'n uitgebreide uitleg. Gelukkig in mijn geval wordt alleen de slokdarm bekeken. Je hebt me inderdaad een beetje gerustgesteld. Dank je wel.

Andere antwoorden (5)

Ik heb dit onderzoek een keer gehad zonder verdoving en toen was het niet plezierig.
Maar partner heeft het gehad met verdoving en die vond het toen goed te doen.
De plaatselijke verdoving voorkomt datgene wat voor mij het moeilijkste was: het kokhalzen en de neiging het slangetje weer naar buiten te willen "duwen".
Overigens ging in mijn beleving dit onderzoek echt heel snel, ze doen er als het goed is, alles aan om het zo snel en comfortabel mogelijk te doen.
Op www.gezondheid.be kun je er alles over vinden!
Heel veel succes en sterkte en bedenk: de mens lijdt het meest door het lijden wat hij vreest.....hij gaat vast meevallen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je positieve antwoord. Ik moet er toch doorheen, dus dan maar beter met een optimistisch gevoel!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaat je lukken, ik duim voor je!!!
mijn persoonlijke ervaring:
Bij het inbrengen van de slang moet je kotsen , maar omdat je maag leeg is komt er toch niets uit. Als de slang eenmaal op de plaats zit , is het gevoel minder erg.

Maar het voelt ook als een indringen in je lichaam en dat is een onprettig idee. Maar als je je voorbereidt en je beseft dat je dit gaat voelen, voorkom je paniek en is het allemaal niet zo erg.

Ik heb helemaal geen verdoving gehad tijdens mijn gastroscopisch onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee van een vreemd iets dat zich in je lichaam dringt lijkt me inderdaad ook niet fijn. Maar ik ga mijn best doen om te ontspannen. Het moet toch gebeuren, dus dan maar opgewekt, nietwaar? Bedankt.
je krijgt dan w.s. een spray achter in je keel gespoten (lidocaine) waardoor je de scope minder goed voelt en je dus minder kokhalsneigingen krijgt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik ook al begrepen van de specialist. Gelukkig krijg ik dat... Dank je voor je antwoord.
Gewoon onspannen en slikken.
Je keel wordt verdoofd met een spray.
Ik heb zelf zo'n ding naar binnen gekregen voor een maagonderzoek en was ook best zenuwachtig maar uiteindelijk viel het me best mee. Het vervelendste vond ik die spray in mijn keel voor de verdoving.
Je kan ook vragen aan de specialist of hij een endoscope wilt gebruiken voor kinderen, deze zijn wat dunner dus is wat beter naar binnen te "proppen".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Doet de arts dat dat dan,lijkt me prettiger
Ik snap dat je er zenuwachtig voor bent, onderzoeken zijn nooit een pretje. IK heb twee keer zo'n onderzoek gehad, één keer onder narcose maar dat gaat bij jou niet en de eerste keer met een roesje, dit kun je vragen voor het onderzoek, maar ik raad je aan om een paar dagen van tevoren even te bellen met de betreffende afdeling, anders stel je je er op in en hebben ze het niet klaarliggen om welke reden dan ook. Een roesje kun je krijgen om je wat meer te ontspannen, je bent niet, net als bij narcose, helemaal van de wereld maar je maakt het niet helemaal bewust mee. Het kan daardoor prettiger voor je zijn, ik wens je veel succes!