ik heb een muggenbuld die ik nu al een paar weken heb maar blijft jeuken! weet iemand wat dit is en hoe dit kan?

ik heb het zelfs open gekrabt daarna laten helen en het blijft jeuken! het is een soort littekentje geworden maar ik heb geen idee hoe dit kan blijven jeuken. want het is al een paar weken terug 4 weken dat ik werd gestoken

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
25.9K
Amadea
8 jaar geleden
Dan is het dus geen muggenbult, maar een allergische uitslag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De jeuk die je voelt is van een antistofje van je lichaam tegen het "gif" van de mug. Het zou kunnen dat het jeukt omdat je het hebt open gekrabt, en anders komt de jeuk wss ergens anders door.

Antwoorden (1)

Krabben activeert de jeuk van een muggenbult, dus hoe meer je krabt hoe meer jeuk. Wanneer een muggenbult wekenlang blijft irriteren en jeuken dan spreekt men wel van een persisterende muggenbeet. Daarbij is de acute huidreactie overgegaan in een allergische reactie van 'het vertraagde type'. Er is dan geen sprake meer van een insectenbeet, maar van een heftig jeukende bult die maanden aan kan houden.

Het kan behandeld worden met door de huisarts voorgeschreven antihistaminica of corticosteroïden, maar ook door koelen, lotion of gel met menthol, of het zonder doktersrecept in de apotheek verkrijgbare calamineschudsel (zie http://www.apotheek.nl/medicijnen/calamineschudsel?product=calamineschudsel-fna#belangrijk-om-te-weten-over-calamineschudsel ).
Amadea