Kun je klachtenvrij worden met het fodmap dieet?

Als je prikkelbare darm syndroom hebt en het fodmap dieet volgt. Zul je dan klachtenvrij worden of zul je altijd wel klachten blijven houden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat schijnt zeer zeker te kunnen, sterker nog, het overgrote deel van de patiënten geeft aan er baat bij te hebben. Het dieet draait om het weglaten - en daarna langzaam weer proberen te introduceren - van voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze bijvoorbeeld gasvorming veroorzaken, zwaar op de darmen liggen en buikpijn kunnen veroorzaken, zoals koolsoorten, zuivel, witbrood, vetrijke voeding, maar ook bijvoorbeeld te grote porties, en zorgen voor meer beweging.

Al met al is de basis natuurlijk vooral een gezonde leef/eetstijl, die bij vrijwel iedereen, ook mensen zonder darmklachten, verbetering in de algehele gezondheid zou kunnen brengen. En het is geen duur dieet met supplementen of voedingsvervangers, dus zeker het proberen waard.

Wel wordt aangeraden bij darmklachten eerst goed te laten vaststellen dat het inderdaad om een prikkelbare darm gaat, en niet om darmklachten van ernstiger oorsprong. De huisarts is dus - tenzij je de officiële diagnose al hebt - de plaats om met dit dieet te beginnen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Of jij klachten zult blijven houden is natuurlijk voor niemand te voorspellen. Niet alleen zijn er geen middeltjes die voor iedereen altijd 100 % werken, maar speelt zeker ook bij darmklachten vaak een psychische component mede een rol. Die zit natuurlijk niet in het dieet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Het vaststellen van PDS is niet mogelijk, het is een verzamel diagnose die overblijft als de klachten niet op een andere manier te verklaren zijn. Dit enkel als aanvulling. Het lijkt een detail, maar omdat je het niet aan kan tonen, blijft het opletten als bijvoorbeeld de klachten verergeren. Het zou dan toch iets anders kunnen zijn.

Andere antwoorden (1)

Als je het dieet goed volgt en erachter komt welk eten de klachten veroorzaakt zou je nagenoeg zonder klachten kunnen leven.